Stora Enso planerar stänga en pappersmaskin i Uleåborg – 400 arbetsplatser hotade | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

18.3.2019 kl. 13:04

Stora Enso meddelade idag om sina planer att stänga en pappersmaskin i Uleåborg och inledandet av samarbetsförhandlingar, som kan leda till att högst 400 personer sägs upp. Samtidigt ämnar bolaget ändra en annan maskin till att producera kartong.

Pro Nyheter / Källa: Stora Ensos pressmeddelande 18.3.2019

Skogsbolaget Stora Enso meddelade idag om sina planer på att stänga en pappersmaskin i Uleåborg och inledande av samarbetsförhandlingar, som kan leda till att högst 400 personer sägs upp. Samtidigt ämnar bolaget ändra en annan maskin till att producera kartong. Bolaget motiverar detta med förbättring av lönsamheten för fabriken i Uleåborg och strategisk ändring av produktionen från finpapper till kartong.

Samarbetsförhandlingarna inleds nästa veckas måndag den 25 mars och besluten om förändringarna är det meningen att fatta efter förhandlingarna under den här halvan av året.

Tjänstemännens förtroendeman vid fabriken i Uleåborg Ari Kuismin berättar att personalen fick veta om förändringen idag klocka 10.

– Det planerade antalet uppsägningar är chockerande. Det arbetar ungefär 50 tjänstemän vid fabriken. Man kan gissa sig till personalens känslor, säger Kuismin.

Ansvariga branschombudsmannen hade önskat investeringar

Också ansvariga branschombudsmannen Jari Uschanov från Fackförbundet Pro är besviken över lösningen.

– Jag är verkligt besviken över Stora Ensos lösning och det att ett mycket lönsamt företag inte ändrar båda maskinerna till kartongmaskiner. Man hade kunnat föreställa sig att företaget vill satsa på kartong och framtiden. I och med näthandeln har efterfrågan på kartong ökat betydligt och det är mycket lönsamt att producera det, summerar ansvariga branschombudsmannen.

– Istället för inbesparingar skulle det nu vara hög tid att investera.

Ansvariga branschombudsmannen påminner Pro-medlemmarna att de kan använda Pro Noste-medlemsförmånen, i vilken ingår bland annat karriär- och jobbsökningstjänster.

Också pappersmaskinen i Imatra hotas av stängning

Skogsbolaget Stora Enso berättade i februari att man inleder ett sparprogram, med vilket bolaget eftersträvar årliga inbesparingar på 120 miljoner euro. Bolaget planerar stänga pappersmaskin 6 i fabriken i Imatra och inleda samarbetsförhandlingar, vilka kan leda till uppsägning av 80 personer samt omorganisering av uppgifter.