Tjänstemännens strejk i pappersindustrin börjar i morgon den 13 februari | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Tjänstemännens strejk i pappersindustrin börjar i morgon den 13 februari

12.2.2020 kl. 16:41

Arbetsinställelsen som gäller hela branschens tjänstemän börjar torsdag 13.2 klockan 0.00 omfattar 2 500 tjänstemän. Nästa medling i arbetstvisten är bestämd till i morgon.

Pro Nyheter / Källa: Pros pressmeddelande 12.2.2020

Lösning på Fackförbundet Pros arbetstvist för tjänstemännen i pappersindustrin söks fortfarande under ledning av förlikningsmannen. Nästa medling är bestämd först till torsdag 13.2. Den på förhand meddelade arbetsinställelsen, som gäller hela branschens tjänstemän, börjar torsdag 13.2 klockan 0.00 och slutar onsdag 19.2 klockan 23.59.

Strejken omfattar ungefär 2 500 tjänstemän. Utanför strejken står KotkaMills Oy, Tervakoski Oy, Dongwha Finland Oy och Oy Keskuslaboratorio-Centrallaboratorium Ab.

Skogsindustrin har utlyst lockout för tjänstemännen för tiden 10–17 februari. Tjänstemännens strejk börjar under lockouten. Om avtalsuppgörelse inte nås under strejken som börjar i morgon, börjar en tredje strejkvåg 20.2 och pågår en vecka.

Till följd av tjänstemännens och arbetarnas två veckor långa strejk i pappersindustrin och lockouten riktad mot tjänstemännen, försvårar strejken som inleds 13.2 uppkörningen av produktionsanläggningarna som står, eller med andra ord försvåras startandet av normal produktion så länge som tjänstemännen är i strejk.