Meyer Werft bekräftade beställning av två Caribbean kryssningsfartyg | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Meyer Werft bekräftade beställning av två Caribbean kryssningsfartyg

5.5.2017 kl. 10:48

- Behovet av arbetskraft på varvet är nu stort och har erkänts. Industrin i utveckling behöver arbetsledare, planerare, grovplåtssvetsare, berättar Osmo Salo, Pro-medlemmarnas förtroendeman på varvet. Endast avsaknaden av diplomingenjörsutbildning i Åbo harmar.

Pro Nyheter

Kryssningsrederiet Royal Caribbean Cruises och Meyer Werfts varv har bekräftat affären av två stora kryssningsfartyg. Fartygen i Icon-klass byggs vid Åbovarvet åren 2022 och 2024.

- Varvets personal är mycket nöjd då vi fick köpet bekräftat och kunden är en gammal bekant, vars arbete löper, berättar Pro-medlemmarnas förtroendeman vid varvet, Osmo Salo.

Enligt Salo är behovet av arbetskraft nu stort och har erkänts. Industrin i utveckling behöver arbetsledare, planerare och grovplåtssvetsare.

- Nya arbetstagare behövs för att ersätta dem som går i pension och om man vill ha fler jobbare är den enda utvägen att utbilda nya proffs. Läroinrättningarnas utbildningskapacitet måste säkerställas såväl på maskin- och metallinjerna som i yrkeshögskolor. Förutom yrkeshögskolor behövs det diplomingenjörer, räknar Salo upp.

Pro-medlemmarnas förtroendeman harmar sig bara över att man inte fått diplomingenjörsutbildning till Åbo.

- Synd att man inte trots lysande lockbete har reagerat tillräckligt på det här. Här skulle det finnas en chans att förbättra finländarnas ställning i fråga om högteknologi inom industrin.

Nya beställningar ökar också nätverket av underleverantörer och skapar i betydande utsträckning nya arbetsplatser.

Vid Meyer i Åbo arbetar för tillfället 1 600 arbetstagare och varvets sysselsättande effekt är vanligen cirka 7 000 människor.

Till slutet av år 2018 anställer Meyer i Åbo ungefär 500 nya arbetstagare till olika uppgifter.

Varvet i Åbo har nu kännedom om sammanlagt tio fartygsbeställningar. De senast beställda fartygen använder flytande naturgas (LNG).

- Det är nuförtiden mer regel än undantag att man går framåt med LNG-teknik. Det är viktigt att beakta miljön och det är framtiden, summerar Salo.

Värdet på affären kan rentav uppgå till två miljarder euro.