Viking Line beställer nytt fartyg från Kina | Fackförbundet Pro
  • Pros andra webbtjänster

Viking Line beställer nytt fartyg från Kina

23.11.2016 kl. 13:09

Rederiet Viking Line ämnar beställa ett passagerarfartyg från ett kinesiskt varv. – Det är märkligt att man inte behöver göra något för det stöd man får av staten, säger direktör Markku Palokangas från Pro. Företagen verkar få lika mycket skattestöd och -lättnader som de betalar skatt.

Pro Nyheter

Viking Line publicerade i dag ett intentionsavtal med kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd. Företagen undertecknar det slutliga avtalet under våren 2017. Investeringen uppgår till cirka 190 miljoner euro. Intentionsavtalet innehåller även en option på ytterligare ett fartyg.

Enligt Viking Line planerar man att i det kinesiska samarbetsprojektet engagera flera finländska och europeiska leverantörer, såsom Deltamarin, Wärtsilä och ABB Marine.

– Det är klart att en del av planeringen kommer från Finland, men det är ändå ett tråkigt exempel på att statens stöd och skattelättnader nog duger, men investeringarna görs på annat håll. Samarbetets andra sida är att samtidigt får kineserna know-how, som förbättrar kinesernas konkurrensposition i framtiden, konstaterar Markku Palokangas, direktör för industrisektorn i Fackförbundet Pro.

Det nya fartyget planeras för rutten Åbo–Åland–Stockholm. Fartygets längd är 218 meter med ett BRT på 63 000 ton. Passagerarkapaciteten är 2800 passagerare och fraktfilernas längd är 1500 meter.

Viking en dyr hobby för staten?

Enligt uppgifterna i offentligheten har Viking Line fem fartyg under finländsk flagg och får stöd för dem från Trafikverket. År 2014 fick rederiet nästan 25 miljoner euro i stöd. Stödet har årligen varit ungefär 20 miljoner euro.

Trafikverket delade till exempel år 2014 nästan 88 miljoner till passagerarfartygsbolagen. Fartygsbolaget Tallink Silja fick drygt 14 miljoner i stöd för sina fartyg under finländsk flagg.

Viking Line betalade 1,8 miljoner euro i inkomstskatt år 2014. Stödet staten betalade var mer än 20 miljoner euro större än summan som bolaget betalar till staten.

– Det är märkligt att man inte behöver göra något för det stöd man får av staten, säger direktör Markku Palokangas. Företagen verkar få lika mycket skattestöd och -lättnader som de betalar skatt.

– Man önskar att de i investeringssituationen skulle beställa arbetet från Finland.