Fackförbundet Pro är mästerskapsligans nya partner | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Fackförbundet Pro är mästerskapsligans nya partner

15.11.2018 kl. 11:12

I matcherna i mästerskapsligan i volleyboll väljs Pro Libero-spelare. Fackförbundet Pro är mästerskapsligans nya samarbetspartner.

Pro Nyheter / Mästerskapsligans meddelande / Bild: Vantaa Ducks, mästerskapsligan

Mästerskapsligan har träffat samarbetsavtal med Fackförbundet Pro om en tävling, med vilken man lyfter uppskattningen för det hårda arbete liberorna gör.

Fackförbundet Pros kommunikationsdirektör Jaana Aaltonen berättar att i en volleybollmatch leder liberon försvarsspelet, säkrar i olika situationer och deltar i öppnandet och uppbyggandet av anfall.

– Såsom intressebevakningen är också volleyboll en laggren, där betydelsen av teamarbete accentueras – varje lag är lika starkt som sina spelare. Vi vill stöda en finländsk laggren och sport, för grunden för välbefinnande bygger på motion. I lagen i volleybolligan spelar till största delen unga studerande, som också är potentiella Pro-medlemmar.

– Det skapar välkändhet för Pro i nya medborgargrupper och via tv-sändningarna vida omkring i hela Finland.

Tävlingarna började i ligamatcherna för kvinnornas del den 9 november och för männens del den 10 november.

Bästa libero belönas

I ligamatcherna väljer en tremannajury Pro Libero. I juryn försöker man få med en av hemmalagets anhängare, en av gästande lagets anhängare och en junior. Trion väljer efter varje set bästa liberon och den libero som fått flest röster under matchen belönas som Pro Libero.

Juryn väljer spelaren utgående från prestationens effektfullhet, säkerhet och allmänna skicklighet.

– I slutet av grundserien belönar vi spelarna som flest gånger valts till Pro Libero, separat bland kvinnor och män, berättar Aaltonen.