Levnadsstandard eller miljö, do we care? | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Levnadsstandard eller miljö, do we care?

18.10.2019 kl. 12:18

Under medlemstillställningen Do we c are? hörde vi inlägg av sakkunniga och diskuterade om klimatteman, naturens mångfald, företagsansvar och matsvinn samt funderade i grupper på hur vi alla skulle kunna verka för att stävja klimatförändringen.

Pro Nyheter / Marjo Mikola

Klimatförändringen väcker diskussion i hemmen, på fritiden och på arbetsplatserna, vi återvinner plastförpackningar, gynnar vegetarisk mat och minskar på flygresor.

En grupp Pro-medlemmar med vänner samlades till tillställningen Elintaso vai ympäristö? Do we care? 17.10.2019 för att höra sakkunnigas inlägg och för att diskutera och tillsammans kläcka idéer om sätt och åtgärder, med vilka var och en kan inverka på eget och hela jordens koldioxidavtryck samt för att fundera på en hurdan jord vi lämnar till efterkommande generationer.

Många sätt att påverka

Rubriken för tillställningen var Ilmasto vai elintaso, Do we care? Pitääkö meidän valita?

– Om vi väljer miljön, väljer vi i själva verket levnadsstandard i framtiden. Men om vi nu förverkligar devisen ”allt åt mig genast” äter vi av vår egen framtid, konstaterade direktören för Finlands miljöcentrals biodiversitetcenter Petri Ahlroth, som var en av de sakkunniga som talade.

Helsingfors universitets Unicafe-restauranger ämnar sluta servera nötkött. Skolor, daghem och evenemangsarrangörer prefererar allt mer vegetarisk mat av klimatskäl. Alla är inte nöjda över detta.

Näringen orsakar 40 procent av en enskild konsuments miljöpåverkan, bland annat som följd av växthusutsläpp, vattenförbrukning och jordmånens försurning, påminner Eveliina Lindell, ledande svinnsakkunnig vid Lassila & Tikanoja. Dessutom slängs det bort enorma mängder ätbar mat.

– Matsvinn är såtillvida demokratiskt att minskningen av det inte ser till kosten.

– Man kan påverka matsvinnet hemma, i butikerna, som deltagare i och arrangör av seminarier och till exempel i arbetsplatsens lunchrestaurang, tillägger Lindell.

Penningpåsen och röstsedeln som medel för förändring

– Det är viktigt att äta grönsaker, liksom alla små handlingar i vardagen, men för att stävja klimatförändringen krävs mycket större åtgärder, säger kvällens tredje talare Ayla Dinçay, som arbetar med att hjälpa företag att handla ansvarsfullt.

Företagsansvarsexperten från Ramboll Finland Oy önskar att människorna skulle lära sig att förstå vad som säljs till dem, vad som är verkligt sätt att påverka miljön och när det är fråga om så kallad gröntvätt.

– Det att företaget avstår från sugrör av plast räcker ingenstans. Ju bättre vi konsumenter förstår vad företagen verkligen gör, desto bättre kan vi också påverka bekämpning av klimatförändringen.

Utveckling av lagstiftning, referensgruppers förväntningar och till exempel konkurrensfördel sporrar företag att utveckla sin verksamhet så den är miljövänligare. Enligt Dinçay är det bästa sättet att påverka stävjandet av klimatförändringen att rösta. Hon vill inte tala om individens ansvar, det ökar klimatångesten.

– Beslutsfattarna bär ansvaret. Rösta på dem som förstår och handlar för miljöns bästa.

Vi måste betala för att vi handlar mot miljön, tillägger Ayla Dinçay.

– Själv flyger jag, åter ost och har bil. Jag är för hedonistisk för att sluta med det. Gör något beslutsfattare.

Dinçay, själv medlem i Pro, önskar verkliga handlingar också av sitt fackförbund.

– Pro borde inte kommunicera om miljöfrågor bara ur medlemsvärvningssynpunkt utan fundera också på den egna inverkan.