Pro börjar med skräddarsydd arbetsförmedling för sina medlemmar | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Pro börjar med skräddarsydd arbetsförmedling för sina medlemmar

24.1.2018 kl. 10:29

–  Pros Arbetsplatsradar är ett konkret exempel på nytt tankesätt i fackförbunden. Pro utvidgar sina tjänster från traditionell facklig verksamhet till att stöda medlemmarnas arbetskarriärer, konstaterar ordförande Jorma Malinen från Pro.

Pro Nyheter

Fackförbundet Pro har i dag onsdag öppnat en skräddarsydd arbetsförmedlingstjänst, Arbetsplatsradaren, för sina medlemmar. Arbetsplatsradaren är en ny slags tjänst som gör det lättare att söka och finna arbetsplats. Den är skräddarsydd för Pros medlemmar i samarbete med Duunitori.

– Pros tjänst hämtar lediga, skräddarsydda arbetsplatser möjligast nära medlemmarna. Det hör till vardagen i arbetslivet att människor under arbetskarriären har många arbetsplatser. Med den nya tjänsten vill vi underlätta en fortsatt oavbruten arbetskarriär för medlemmarna i arbetslivets och arbetsplatsernas brytningstid, berättar ordförande Jorma Malinen.

Arbetstagarna, uppgiftsbenämningarna och arbetet möts

Pro har den bästa kännedomen om arbetskarriären för sakkunniga, chefer och tjänstemän i de branscher i den privata sektorn som förbundet har avtal för. Pros medlemmar har totalt ungefär 1 000 uppgiftsbenämningar. De har nu kombinerats med Duunitoris omfattande arbetsplatsutbud. Duunitori har klassificerat ungefär 10 000 uppgiftsbenämningar från alla branscher.

– Pros uppgiftsbenämningar och uppgiftsbenämningarna för Duunitoris lediga arbetsplatser har jämförts, kombinerats och grupperats till lämpliga helheter, med hjälp av vilka medlemmen hittar sina egna möjligheter i djungeln av lediga arbetsplatser och uppgiftsbenämningar, konstaterar Pros kommunikationsdirektör Jaana Aaltonen.

Pros Arbetsplatsradar förpliktar inte till något. Det är en gratis tjänst för medlem som är utan arbetsplats, funderar på nästa steg i karriären eller bara annars vill veta vad som händer på marknaden.

Till Arbetsplatsradaren hör också en personlig karriärcoachning Pro Noste, som är gratis för Pro-medlemmarna. Experter på coachning och rekrytering hjälper medlemmarna att hitta jobb i den egna branschen, att söka jobb och att göra material i anslutning till sökprocessen.