Pro Noste hjälper dig att utveckla din karriär | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Pro Noste hjälper dig att utveckla din karriär

16.2.2018 kl. 11:33

Stampar din karriär på stället? Behöver du en ny infallsvinkel? Vänd dig till Pros kostnadsfria karriärrådgivning Pro Noste. Tillsammans med experter hittar du dina styrkor och kan lättare komma in på en ny arbetsbana.

ProStoori: Michaela von Kügelgen

Oberoende av i vilket skede av din karriär du befinner dig finns det utrymme för utveckling. Fackförbundet Pro erbjuder därför gratis karriärrådgivning för alla sina medlemmar. Du kan välja att ta del av videor, delta i webbinarier eller få personlig rådgivning via telefon eller Skype.

– Ett populärt tema för den personliga rådgivningen är en kartläggning av det egna kunnandet, säger Salli Joutsenoja från UP Partners som ansvarar för Pro Noste.

Den personliga rådgivningen börjar vanligtvis med en kortare introduktion och följs sedan av en eller två sessioner. För att man ska få så stor nytta som möjligt är det bra att veta vilket delområde man behöver hjälp med.

– Diskussionerna varierar enligt behov. Om någon till exempel alltid jobbat på samma ställe kan det hända att personen saknar ett CV så då börjar vi där, säger Joutsenoja.

Självstudier och personlig hjälp

Rådgivningen riktar sig både till personer med anställning och till arbetssökande och enligt Salli Joutsenoja anpassas rådgivningen alltid till den aktuella situationen.

– Baserat på den respons vi får anser folk att de drar nytta av rådgivningen. Det är många tjänster i en, det handlar inte bara om karriärrådgivning eller om att skriva ett bra CV.

Hon påminner om att självstudier passar bättre för en del och då kan det löna sig att bekanta sig med videobiblioteket. I Pro Noste-Facebookgruppen med över 1000 medlemmar ordnas varje vecka livesessioner med en coach närvarande och då kan man också ställa frågor.

Men mycket hänger på det egna engagemanget och intresset att utveckla karriären.

– Vi på Pro Noste kan inte göra något utan kundens egen vilja.

Var redo att satsa

Fem tips för dig som funderar på en ny riktning för karriären

1) Fundera på dina styrkor och på vad du kan

Det är viktigt att du klargör för dig själv hur ditt kunnande ser ut. Tänk också utanför jobbet – har du en hobby eller är du med i en förening som bidragit med relevant kunnande som du kunde dra nytta av i karriären?

2) Satsa på ditt CV och din ansökan

Lyft fram dina kunskaper och anpassa din ansökan för arbetet i fråga.

3) Sök jobb som känns meningsfulla för dig

Det är ingen idé att slänga in arbetsansökningar till höger och vänster. Satsa i stället på att söka jobb som verkligen känns meningsfulla. Då blir din ansökan också bättre.

4) Förbered dig för arbetsintervjun

Var förberedd, intervjun är viktig. Till exempel på Pro Nostes Facebooksida hittar du tips för hur du ska tänka inför intervjun.

5) Var redo att satsa din egen tid

Det spelar ingen roll hur mycket experthjälp du får om du inte är redo att satsa på utvecklingen av din karriär. Bestäm till exempel att du avsätter en kvart eller en halv timme varje dag för din karriärutveckling. Det kan handla om att skapa kontakter på sociala medier, lägga ner tid på ditt CV eller att utnyttja Pro Nostes gratismaterial.

Tipsen baserar sig på intervjun med Salli Joutsenoja. Hon och de övriga karriärrådgivarna hjälper dig gärna med alla delområden.