ProSoolo-tjänsten erbjuder stöd och trygghet för egenföretagare och egenanställda | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

8.4.2019 kl. 16:02

Den nya ProSoolo-tjänsten avsedd för egenföretagare och egenanställda öppnades måndagen den 8 april. Tjänsten ger stöd och trygghet för företagare och fungerar som personlig tränare och sparrare för företagaren.

Pro Nyheter / Bild: Moretag

– Ibland kan det vara en långtidsdröm att bli företagare, ibland kan det komma i fråga efter till exempel samarbetsförhandlingar då man inte genast finner lönearbete. Pro vill svara på omvandlingen av arbetet och stöda sina medlemmar och nya ProSoolo-användare i olika situationer i livet, kommenterar direktör Minea Pyykönen från Pro.

ProSoolo är företagarens privata tränare

Servicehelheten består av tjänster som många olika aktörer producerar och som samlats i ProSoolo.

– Vi funderade tillsammans med Markus Sarja, direktör för OP Kevytyrittäjä hur Pros tjänster kunde stöda och hjälpa egenanställda och slutresultatet blev ProSoolo – egenföretagarens personliga tränare, berättar Pyykönen.

”Företagaren borde få koncentrera sig på det väsentliga, det vill säga företagande”

ProSoolo har uppkommit som svar på egenanställdas och egenföretagarnas verkliga behov.

– Vi sparrade företagarliv med den långvariga företagaren, Q-vio Branding Oy:s Eira Hovi, fortsätter Pyykönen.

Tjänsten vill hjälpa med allt det som är oklart eller besvärligt i företagandet samt ge svar och råd. I tjänsten finner man bland annat alla avtals- och modellbotten i anslutning till företagande samt personlig ProMentor, som man kan fråga vad som helst av i anslutning till företagande och företagsverksamhet, företagarens försäkringar och utbildningar samt många andra förmåner.

– Företagaren borde få koncentrera sig på det väsentliga, det vill säga företagandet, och inte sköta om annat. ProSoolo stöder i betydande utsträckning även egenanställda, kommenterar Markus Sarja för OP Kevytyrittäjä.

Framgång för företagarna med kompetens

En av ProSoolos serviceproducenter är Suomen yrittäjäopisto, som fungerar nationellt. Målsättningen för Yrittäjäopisto är att hjälpa företagare att ha framgång med kompetens.

– Vi producerar för ProSoolo-tjänsten utbildning, webbinarier, seminarier samt bloggar om aktuella teman i anslutning till egenföretagande, berättar rektorn för Suomen yrittäjäopisto Jorma Kukkeenmäki.

ProSoolos servicehelhet är den första i sitt slag och förenar aktörer från många olika branscher: Fackförbundet Pro, OP Kevytyrittäjä, Suomen Yrittäjäopisto, Sopimustieto.fi, advokatbyrå Eversheds Oy och Kerroin Oy. Läs mer och bekanta dig med servicen på adressen prosoolo.fi.