Ta i bruk förbundets elektroniska tjänster | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Ta i bruk förbundets elektroniska tjänster

31.5.2019 kl. 14:32

Blev du utan medlemsbrev eller vill du veta mer om medlemsförmånerna? Vi sammanställde tips med vilkas hjälp du kan ta i bruk Pros elektroniska tjänster.

Pro medlemsärenden

Fackförbundet Pro har under årens lopp utvecklat sina elektroniska tjänster. Med de här tipsen kan du använda tjänsterna fullt ut.

Vad är Pros mobilapplikation och varifrån kan jag ta den i användning?

Pros mobilapplikation erbjuder bland annat medlemsförmåner, tjänster och nyheter behändigt och snabbt. Den fungerar också som elektroniskt medlems- och försäkringskort. Applikationen fås gratis till Android-, Apple- och Windows-smarttelefoner och -pekplattor.

Appen finns i applikationsbutiken under namnet Ammattiliitto Pro, bilden är Pros logo. Nedladdning och ibruktagning går lätt, läs anvisningar här.

Avsändaren till e-post är någon no.reply(a)proliitto.fi eller nyhetsbrev och hen är ingen bekant typ från förbundet. Vem i all världen är No Reply och borde jag bli orolig?

Oroa dig inte, förbundets medlemsbrev sänds elektroniskt till största delen och avsändaren är ofta Nyhetsbrev(a)proliitto.fi eller no.reply(a)proliitto.fi. Du kan dock få personlig e-post av din ansvariga branschombudsman, branschombudsman, förtroendeman eller annan sakkunnig i förbundet.

Arbetskamraten fick Pros medlemsbrev eller ProStoori till sin e-post men jag har inte ännu fått det. Varför blev jag utan post?

Ingen fara. Ibland tar det ett tag innan e-post som sänts till alla medlemmar når fram. Om du inte om ett tag fått e-posten lönar det sig att kolla de egna kontaktuppgifterna genom att logga in med medlemsnumret till Proplus och där Jäsentiedot. Du får information om ditt anställnings- eller tjänsteförhållande och medlemsförmåner samt ProStoori-artiklar till den e-postadress du uppgett som primär e-postadress.

Om de egna uppgifterna är i skick kan det hända att du inte öppnat de tre föregående breven och då tolkar programmet att du inte vill ha brev. Det kan också vara att du i slutet av brevet klickat på Avbeställ nyhetsbrevet-länken. Du kan på nytt aktivera e-postbreven härifrån.

Kontrollera samtidigt att du inte har marknadsföringsförbud i användning samt att dina andra uppgifter är rätt, såsom din avtalsbransch och arbetsplatsens uppgifter. Du kan uppdatera dem genom att sända oss en ändringsanmälan.

Posten hämtade ett nytt medlemskort i januari. Hur har jag nytta av det?

Pros medlemskort och medlemsnumret på det är nyckeln till förbundets tjänster och förmåner! Med medlemsnumret kan du använda medlemssajten Proplus. I Pro-grupperna där och på nyhetsväggen kan du lätt ta kontakt och utbyta åsikter med medlemmarna i din egen förening och med arbetsplatsens förtroendepersoner. Där kan du nätverka med andra Pro-medlemmar och har möjlighet att påverka saker som bestäms i Pro.

Jag ska på resa men vill inte ta med medlemskortet som extra tyngd i plånboken. Vad lönar det sig att göra?

Då resan är bokad, ladda ner Pros mobilapplikation. Den fungerar som försäkringskort på dina resor. Om det händer och sker på resan finner du anvisningar i och får hjälp via applikationen.

Med appen läser du nyheter, hittar våra nyaste medlemsförmåner, använder våra tjänster, uppdaterar dina uppgifter, finner intressanta utbildningar och sköter dina anställningsärenden med arbetsplatsens förtroendeman eller förbundets expert, behändigt med några svep.

Du laddar appen till Android- , Windows- och iPhone-telefoner från applikationsbutikerna, sök på namnet Ammattiliitto Pro.

Jag använder aktivt sociala medier. Hittar jag Pro där?

Du kan följa Fackförbundet Pro i FacebookTwitter, LinkedIn, Instagram och i YouTube. Glöm inte heller att se på intressanta videor i ProTV!