Tillbaka på jobb med motivationen på topp | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Tillbaka på jobb med motivationen på topp

4.9.2018 kl. 12:52

Efter en lång sommarsemester kan det kännas trögt att återvända till jobbet. Hur ska man orka igenom årets mörkaste period och samtidigt prestera på jobbet? Sampsa Puttonen från Arbetshälsoinstitutet ger sina bästa råd för att hitta motivationen i arbetsvardagen.

ProStoori: Michaela von Kügelgen

Att komma tillbaka till jobbet efter semestern innebär alltid en förändring. Slappa sommardagar byts ut mot en mer rutinmässig vardag. Enligt Sampsa Puttonen som är äldre forskare vid Arbetshälsoinstitutet har distansen till arbetsvardagen gjort gott och det lönar sig att utnyttja distansen när man återvänder.

– Tänk på dina styrkor och fundera på om du behöver några nya arbetsuppgifter. Eller kanske en fortbildning?

Utgå ändå från en mjuklandning på jobbet. Både hjärnan och kroppen kräver en viss anpassning till de nygamla rutinerna.

– Övergångsperioden kräver tid. Man måste sakta men säkert låta allt komma tillbaka till närminnet, säger Puttonen.

Enligt honom är det smart att börja med lite enklare arbetsuppgifter och sakta övergå till mer krävande. Arbetsgivaren kan inte heller förvänta sig att en stor hög med arbetsuppgifter ska avklaras under de första dagarna. Överlag lönar det sig att se över de egna arbetsrutinerna efter en längre paus.

– Försök jobba ännu smartare än tidigare och utgå från ditt eget välmående, tipsar Puttonen.

Planera in en minisemester

Med ett sittande jobb lönar det sig att ägna en extra tanke åt det egna välmåendet och orken.

– Tänk på hur mycket du sitter och rör på dig, det påverkar dina energinivåer, säger Sampsa Puttonen.

Han lyfter också fram vikten av tillräcklig sömn, regelbundna måltider och motion. Ju längre hösten lider desto viktigare blir de här grundpelarna.

– När kvällarna blir mörkare gäller det att upprätthålla de levnadsvanor som stöder arbetet.

Att ta pauser – både korta och längre – är också viktigt. Har man inte längre någon semester kvar kan man försöka klämma in en minisemester under en helg. Det behöver inte vara något dyrt eller fint, snarare handlar det om ett avbrott i den rutinmässiga vardagen.

– Det är viktigt att kunna lösgöra sig från jobbet – på det sättet får man också ny energi.

Puttonen tipsar om att en fysisk eller psykisk förflyttning alltid gör gott. Att ha något roligt inplanerat är också viktigt med tanke på det egna välmåendet.

– Att ha något att se fram emot kan höja motivationen i vardagen.

Förhöj lyckokänslan med semesterminnen

Samma knep fungerar också om man för tillfället är arbetssökande, hemma med barnen eller sjukskriven. Regelbunden dygnsrytm och små sätt att förgylla vardagen fungerar oberoende av vilken situation man befinner sig i.

– Det är också smart att tänka tillbaka till bra saker som hänt. Lyckan är förgänglig men genom att aktivt tänka på fina stunder från semestern kan man förhöja lyckokänslan, säger Sampsa Puttonen.

I en optimal situation har man dessutom några semesterdagar kvar som kan användas under hösten och vintern.

Puttonen påpekar också att en flexibel arbetsgivare motiverar de anställda att göra ett bättre jobb. Ju mer de anställda känner att de kan påverka, desto bättre orkar de i jobbet.

– Flexibilitet är till bägge parters fördel, men det kräver gemensamma spelregler, säger Sampsa Puttonen.