Underskatta inte vikten av pauser – tre tips för att hantera stress | Fackförbundet Pro
Open menu
  • Pros andra webbtjänster

Underskatta inte vikten av pauser – tre tips för att hantera stress

19.6.2017 kl. 13:44

En lämplig mängd stress förbättrar våra prestationer men i långa loppet kan stressen bli en ond cirkel. Därför är det viktigt att lyssna på kroppen och komma ihåg att varva ner. Branschombudsman Hedvig Strandén delade med sig av sina bästa stresshanteringstips i ett webbinarium ordnat av Fackförbundet Pro.

ProStoori | Text: Michaela von Kügelgen

– Det är viktigt att ibland stanna upp och tänka efter – vad håller vi på med? Många går omkring och pustar och säger ”jag är så stressad”, sa Hedvig Strandén i inledningen av webbinariet om stress.

När vi är stressade uppstår det en obalans i kroppen. Stressen kan orsakas av många olika faktorer, men stress i arbetslivet har blivit allt vanligare. Tiden räcker inte till och folk är väldigt bundna till jobbet. Många är också rädda för att förlora sitt arbete – de blir överambitiösa och gör mer än arbetsgivaren begär.

– Det är viktigt att ha ett socialt stöd på jobbet och arbetskamrater att ty sig till. Har man ingen att prata med kan det bli en ond cirkel när man tror att man ska klara av allt ensam, sa Strandén.

Hon påpekade att arbetet tar för mycket av vår vakna tid – många hinner aldrig koppla av eller varva ner.

– Om vi inte kan återhämta oss och pressen ligger på hela tiden kan det bli skadligt för hälsan.

Glöm inte basbehoven

Det finns flera kännetecken för stress – man får ont i magen eller i nacken, man känner sig olustig och somliga kan bli överenergiska. Det är också vanligt med humörsvängningar.

– Man är irriterad, sårbar, orolig, nervös och tar åt sig av minsta lilla. Man har en ständig spänning i kroppen och börjar kanske sova dåligt, sa Hedvig Strandén.

Men hur ska man då hantera stressen i vardagen? Strandén påminner om människans basbehov: näring, motion, socialt stöd, avslappning och sömn.

– Även korta pauser på jobbet är jätteviktiga för att hjärnan ska få vila en stund. Jag tycker inte alls om att höra folk säga att de har slutat ha kaffepauser på jobbet – det är att vara väldigt elak mot sin kropp.

Det är också viktigt att inte ta jobbet med sig hem och verkligen inte till sängen där man ska vila och sova.

Stressen smyger fram

Hedvig Strandén uppmanade var och en att fundera över vad som får en att återhämta sig och sedan röja tid för det i vardagen. I webbinariets chat skrev deltagarna att de kopplar av genom att läsa en bok, gå på en motionslänk, simma eller slötitta på tv. Det behöver alltså inte vara något märkvärdigt – så länge hjärnan får vila.

– Alla slappnar vi säkert av på något sätt och det är viktigt att ha sin egen grej. Man ska vara så pass självisk att man tar den tid som det kräver så att hjärnan kopplas loss från de saker som stressar en, sa Strandén.

Åttatimmarsregeln – arbete, vila, fritid – är också ett bra rättesnöre.

– Det är viktigt att känna igen tecknen hos sig själv när det börjar gå för hårt, stressen smyger ofta fram. Vi finländare, och framförallt finska kvinnor, är så sega, man bara tänjer sig och tänjer sig. Stress ska man ta på allvar, men inte låta det styra ens liv, utan ta tag i det i god tid.

Tre tips för att hantera situationer som känns omöjliga

1. Koncentrera dig på det du kan påverka och bestämma om.

2. Påverka det du kan påverka, om du inte kan bestämma om allt.

3. Om du varken kan påverka eller bestämma: lär dig leva med saken, du behöver ändå inte godkänna.

– Webbinariet Ta kontroll över stressen var det första Pro ordnat på svenska.

– Med hjälp av webbinarium når man medlemmar oberoende av ort. Det är därför en utbildningsform som lämpar sig speciellt bra för svensk utbildning, då de svenskspråkiga medlemmarna är utspridda på många orter.

– Mottagandet har varit bra, så Pro fortsätter ordna webbinarier med olika teman.

– Webbinarierna ordnas tillsammans med Funktionärsorganisationernas bildningsförbund, som står för det tekniska genomförandet.