Ajasta ja paikasta riippumatonkin työ vaatii aitoa läsnäoloa | Ammattiliitto Pro

Ajasta ja paikasta riippumatonkin työ vaatii aitoa läsnäoloa

5.6.2019 klo 16:15

Olitko sinäkin 90-luvulla mukana tiimeissä? Silloin työelämän kuuminta hottia olivat itseohjautuvat tiimit, jotka laittoivat työnsä jonoon oman arvionsa mukaisesti ja vastasivat muutenkin siitä, että hommat hoituvat tehokkaasti ja asiakkaalle luvatussa ajassa.

Paitsi, että nämä tiimit jäivät ilman valtaa tehdä päätöksiä – varsinkaan resursseista. Työelämä unohti tiimiytymisen ja jatkoi eteenpäin kohti seuraavaa hypetystä.

Tänä päivänä ei enää riitä, että tiimit olisivat itseohjautuvia. Yksilöiden pitää johtaa itse omaa työtään, jos uskomme viimeisimpiä ismejä. Uutena mausteena mukana on paikasta riippumaton työ, jota meille luvataan modernien tiimityön välineiden avulla. Myös työaikalaki muuttuu 1.1.2020 ja tuo mukanaan muun muassa joustotyöajan käsitteen. Siinä puolet työajasta voidaan sijoittaa työntekijän päätöksen mukaisesti eikä työvuorolistoja ole. Toki tämän työaikamuodon käytöstä pitää ensi sopia.

Kun työ siirtyy toimistosta ulos, on meidän opeteltava uusia työtapoja ja -tekniikoita. On opeteltava olemaan läsnä ja tavoitettavissa, vaikka ei olisi käynyt firman monitoimityötilassa viikkoon. Kun kasvokkain kohtaamiset vähenevät, on meidän opeteltava olemaan myös digitaalisesti läsnä.

Samaan aikaan kuitenkin työkavereiden tunteminen muutenkin kuin @-merkin kautta on tehokkaalle toiminnalle tärkeää. Jos me yksilöt opimme ohjautumaan itse ja teemme työmme missä milloinkin, on tärkeää, että organisaatiot ja esimiehet oppivat johtamaan läsnäoloa. Siis niitä toimistopäiviä. On paljon tilanteita, joissa työskentely fyysisesti samassa tilassa auttaa tuloksen saavuttamista ja päätöksentekoa. Kaikki meistä tuskin koskaan tulevat tekemään ainakaan kaikkea työtään avokonttoreissa (joita siis nykyisin kutsumme monitoimityötiloiksi). Osalla organisaation työntekijöistä työn luonne voi olla sellainen, että se edellyttää työskentelyä toimistolla.

Ajasta ja paikasta riippumaton työskentely on varsinkin asiantuntijatyössä suuri mahdollisuus. Sillä on myös riski mennä pieleen, jos vain seuraamme välineiden kehitystä ilman, että mietimme, miten niitä joukkueena hyödynnämme tai unohdamme työsuojelunäkökulman.

Kirjoittaja on sopimusalavastaava ja innokas modernien työvälineiden kannattaja.