Ammatillinen CV erottuu – Salarakkaan tilalle avoin intohimo työhön | Ammattiliitto Pro

Ammatillinen CV erottuu – Salarakkaan tilalle avoin intohimo työhön

21.4.2016 klo 12:50

Jokainen työnhakija kohtaa samat kysymykset: mitä kerron taustastani, miten kuvaan osaamistani ja millainen CV vakuuttaa rekrytoijan?

Verkkosivut ja oppaat ovat täynnä hyviä neuvoja ansioluettelon kirjoittamiseen. Silti niiden lukeminen ja noudattaminen on haastavaa. Esimerkit ovat eri ammattialalta, oma työkokemukseni ei muovaudu valmiiseen malliin ja on vaikea keksiä sopivia sanoja kuvaamaan työtehtäviäni. Tunnen syyllisyyttä vanhanaikaisuudestani: visuaalinen CV ja työnhakublogi puuttuvat, enkä osaa luontevasti markkinoida itseäni sosiaalisessa mediassa. Miten perinteinen hyvä työntekijä hakee töitä vuonna 2016 ja tekee vaikutuksen ansioluettelollaan?

Työtehtävissäni olen arvioinut kymmeniä ansioluetteloita, jotka synnyttävät erilaisia tunteita: yksi vie jalat alta ensisilmäyksellä, toinen vakuuttaa asiallisuudellaan, kolmas jättää kylmäksi vähäsanaisuudellaan ja neljännen huolimattomuus vaivaannuttaa. Omaperäinen teksti tai videoliite saattavat tehdä vaikutuksen, mutta minut hurmataan jollain ihan muulla − rakkaudella omaan ammattialaan. On upeaa lukea selkeästi kirjoitettua kuvausta omista työtehtävistä, vastuualueista ja ammatillisista kiinnostuksenkohteista. Hyvästä ansioluettelosta paistaa läpi oman työn ja ammattialan kunnioitus huolimatta siitä, missä työuran vaiheessa henkilö on. Nöyrä mutta jämäkkä ammattilainen tunnistaa vahvuutensa ja näkee realistisesti oman asemansa työmarkkinoilla.

Näiden kolmen vinkin avulla ansioluettelosi erottuu:

1. Konkretisoi osaamisesi. Mitä selkeämmin kuvaat käytännön työtehtäviäsi, sitä enemmän luot mielikuvaa työsi arvostamisesta. Rekrytoija ei voi vastustaa ansioluetteloa, jossa kokemus esitellään minämuodossa verbien avulla (esim. vastasin, toteutin, johdin). Näytä avoimesti, että nautit ammatistasi ja seuraat alasi kehitystä. Jos suhteesi työhön on salarakkaan tasolla, jätät itsestäsi etäisen ja viileän mielikuvan. Ammatillinen intohimo ei ole synti vaan osoitus siitä, että olet oikealla alalla ja laajennat oma-aloitteisesti osaamistasi.

2. Muista suhteellisuudentaju. Ammattilaisen CV:ssä on näkemystä ja valintoja: olennaiset työ- ja opiskelukokemukset on kuvattu laajasti, nuoruuden kesätyöt lyhyesti. Rekrytoija arvostaa suhteellisuudentajua, joten uskalla tiivistää tai jopa jättää pois ne asiat, jotka eivät liity nykyiseen alaasi tai haettavaan työtehtävään. Lukioaikaiset luottamustehtävät tuovat lisäarvoa 20-vuotiaalle, mutta vain harvoin yli 30-vuotiaalle.

3. Yllätä valokuvalla. Asiallinen kasvokuva palvelee erinomaisesti tarkoitustaan. Ansioluettelopinosta on mieleeni jäänyt CV, jossa oli kuva työnhakijasta aidossa työtilanteessa. Miten ammattimaiselta ja osaavalta hän näyttikään! Kaikilla ei ole mahdollisuutta saada itsestään työntekijäkuvaa, mutta jätä ajatus korvan taakse: eri tarkoituksiin on hyvä olla erilaisia edustuskuvia.

Ole pro: uskalla vakuuttaa rekrytoija osaamisellasi ja asenteellasi. Ammatillista rakkautta tarvitaan muulloinkin kuin palkkapäivänä.

Kirjoittaja Hannele Häyhä työskentelee koulutusasiantuntijana Ammattiliitto Prossa.

Pro tukee jäseniään urasuunnittelussa ja työnhaussa. Osallistu ja ilmoittaudu maksuttomaan Onnistu työnhaussa -webinaariin 10.5.2016.