Avokonttorista yhteistyöhön | Ammattiliitto Pro

Avokonttorista yhteistyöhön

12.4.2019 klo 15:20

Eduskuntavaaleissa päätetään Suomen suunta seuraavalle neljälle vuodelle. Ilmastonmuutos, muuttuva työelämä ja digitalisaatio ovat vain osa haasteista, joita tuleva hallitus saa eteensä. Kaikki haasteet ovat kuitenkin tehty ratkaistaviksi. Tulevaisuus ratkaistaan vaaliuurnilla, joten muista äänestää.

Sunnuntaina suomalaiset suuntaavat vaaliuurnille. Demokratian juhlapäivänä määritetään Suomelle suunta seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Kuluneen vaalikauden aikana Suomen talouden tilanne on kohentunut ja maamme tulevaisuus näyttää suhteellisen hyvältä. Samaan aikaan kuluneet neljä vuotta ovat kuitenkin olleet repivää ja yhteiskunnallisesti vaikeaa aikaa.

Olemme kansainvälisten vertailuiden mukaan yksi maailman onnellisimmista kansoista. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on, kolhuista huolimatta, edelleen kohtuullisessa kunnossa. Elämme turvallisessa ja verraten tasa-arvoisessa maassa, puhtaan luonnon ympäröiminä.

Valitettavasti todellisuus ei ole kuitenkaan näin ruusuinen. Leipäjonot ovat pidempiä kuin koskaan. Työelämän pirstaloituminen on jakanut ihmisiä yhä vahvemmin voittajiin ja häviäjiin. Lapsiköyhyys piinaa yhä useampia. Heikko-osaisuuden periytyvyys sulkee edelleen liian monilta mahdollisuuksien tasa-arvon heidän käsiensä ulottumattomiin. Populismin erilaiset ilmenemistavat kärjistävät yhteiskunnallista keskustelua ja ihmiset etääntyvät toisistaan. Ilmastonmuutos on aikamme suurin uhka, jonka haittojen laajuutta ja vaikutuksia ei vieläkään ymmärretä riittävän laajasti. Työmarkkinoita vaivaa epäluottamus, jonka kitkeminen vaatii paljon töitä.

Maan seuraavalla hallituksella onkin edessään valtava urakka. Väistyvältä hallitukselta perinnöksi jäävä sote-uudistus on saatava liikkeelle. Sosiaaliturvan kokonaisuudistus on käynnistettävä. Suomelle elintärkeän korkean osaamisen eteen on tehtävä entistä enemmän, koko koulutusjärjestelmän tasolla – mutta varsinkin työurien aikaisen osaamisen kehittämisen osalta. Työelämää koskevaa lainsäädäntöä on uudistettava niin, että työntekijöiden hyvinvointia saadaan kehitettyä ja jotta inhimillistä kärsimystä aiheuttavia lieveilmiöitä, kuten työuupumusta saadaan vähennettyä. Energia- ja ilmastopolitiikkaa on ohjattava seuraavan hallituksen aikana kohti kestävämpää pohjaa. Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.

Peli ei kuitenkaan ole vielä menetetty. Kaikki haasteet, jotka Suomea kohtaavat, ovat myös ratkaistavissa. Suomalaiset ovat aina olleet ratkaisukeskeistä kansaa, enkä näe mitään syytä sille, miksi emme pystyisi hoitamaan myös nyt edessämme olevia kysymyksiä. Helppoja ratkaisuja ei ole, emmekä pärjää ilman yhteistyötä. Mutta kaikki on edelleen meidän omissa käsissämme.

Prolaisten kannalta on tärkeää, että saamme maahan hallituksen, joka ottaa keskeisten haasteiden, ilmastonmuutoksen, työn murroksen sekä digitalisaation meille asettamat haasteet tosissaan. Tarvitsemme hallituksen, ja joka tekee parhaansa sen eteen, että Suomi säilyy myös jatkossa maana, jossa on onnellista elää, työskennellä ja kukoistaa.

Vain äänestämällä voit vaikuttaa. Siksi haluankin kehottaa kaikkia prolaisia käyttämään äänioikeuttaan sunnuntaina. Tehdään kaikki osamme paremman Suomen puolesta.