Ay-liike on ystävä, kumppani, naapuri, sukulainen, äiti, isä, lapsi | Ammattiliitto Pro

Ay-liike on ystävä, kumppani, naapuri, sukulainen, äiti, isä, lapsi

17.12.2018 klo 10:55

Maailma ympärillämme on muuttumassa pysyvästi ja kenties peruuttamattomasti, kykenemmekö kuitenkaan havaitsemaan muutoksen takana olevia voimia ja syy-yhteyksiä. Olemmeko mukana muutoksen valtavirrassa lukulaseilla huomaamatta, että kaukonäkö puuttuu?

Varallisuus, valta ja hyvinvointi ovat jo globaalilla tasolla jakautuneet uudelleen ja keskittyneet tosiasiassa hyvin harvoille. Uusi digitaalinen talousmahti on jo arkipäivää. 20 suurinta globaalia teknologiajättiläistä ovat omissa kotipesissään, USA:ssa ja Kiinassa. Maailman varallisuus ja myös poliittinen vaikutusvalta on keskittynyt niille.

Maailman uutta talousmahtia, dataa, pyritään ostamaan ja myymään vapaasti valtioiden rajoista piittaamatta. Datan omistamiseen, varastoimiseen, siirtoon ja prosessoimiseen vapaasti globaalit teknologiajätit tarvitsevat sääntelyn ja lainsäädännön poistamista. Suuryritykset pyrkivät voimakkaasti vaikuttamaan kansallisiin lainsäädäntöihin ja rajoittavien normien sekä sääntelyn purkuun. Ne suojaavat omaa toimintaansa asettamalla sanktioita kansainvälisiin kauppasopimuksiin turvatakseen rajoittamattoman vapauden omalle toiminnalleen.

Valtiot näkevät näiden teknologiajättien investoinnit niin houkutteleviksi ja merkittäviksi, että ulkomaisten investointien houkuttelemiseksi kilpailua käydään mm. siitä, missä työtä voidaan teettää halvimmin, heikoimmilla työehdoilla ja työmarkkinoita sääntelevän lainsäädännön estämättä. Tässä kehityksessä piskuinen Suomi on todellakin pääsemässä globaalin kilpailun ja kehityksen ytimeen. Ei pidä olettaa, että viimeaikaiset politiikan linjaukset ovat meidän omia keksintöjämme ja sattumalta oivallettuja. Tässä kaikessa on vahva käsikirjoitus ja se tuottaa väsymättömästi tulosta.

Työntekijän suojelemiseksi ja reilujen työehtojen puolustajaksi on jäänyt ay-liike. Liittojen vastaiset kampanjat ja ay-liikkeen toiminnan demonisointi on yleistä ja arkipäiväistä. Kaikkialla kerrotaan ihmisille samaa tarinaa. Ainoa este heidän hyvinvointinsa, tasa-arvoisuutensa ja onnellisen elämän tiellä on vanhanaikainen ja kehittymään kykenemätön ay-liike. Valitettavan monet uskovat tähän tarinaan, toistuuhan se samanlaisena joka puolella ja kaikissa median kanavissa. Tässä on myös erinomainen kasvualusta populismille ja vihapuheelle.

Tällä toistuvalla tarinalla ei toivottavasti ole globaalien yritysjättien haluamaa lopputulosta. Ay-liikkeen mustamaalaaminen on ammatillisesti järjestäytyneen kumppanin, naapurin, ystävän, työkaverin, sukulaisen, vanhemman ja lapsen mustamaalaamista. Ay-liike valtava joukko ihmisiä, joilla on halu parantaa omaa ja kaltaistensa hyvinvointia työelämässä.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron puheenjohtaja.