Ay-liikkeellä on vastuu ja velvollisuus vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan | Ammattiliitto Pro

Ay-liikkeellä on vastuu ja velvollisuus vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan

12.12.2019 klo 12:00

Meillä ammattiyhdistysliikkeellä on jotain sellaista, mitä millään muilla kansalaisjärjestöillä ei ole.

Meillä ammattiyhdistysliikkeessä on yli miljoona maksavaa jäsentä Suomen työpaikoilla, ja virallinen henkilöstön edustusjärjestelmä. Sen lisäksi, että vaikutamme suoraan jäsentemme työehtoihin ja työelämäkysymyksiin, meillä on vastuu ja velvollisuus vaikuttaa myös ympäröivään yhteiskuntaan.

Ilmastonmuutos koskettaa kaikkia jäseniämme. Se muuttaa yhteiskuntaa ja työelämää. Jäsenemme eivät pelkää muutosta. Me elämme nyt jo monien muutoksien ympäröiminä. Meidän jäsenistömme on ammattitaitoisia tekijöitä. Mikään suunnitelma ei muutu todeksi ilman osaavaa ja motivoitunutta henkilökuntaa. Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi yritysten on investoitava valtavasti tulevina vuosikymmeninä. Keskustelu ja päätökset tulevista muutoksista on käytävä yhteistoiminnan hengessä työpaikoilla.

Ulkona huutavan mielenosoituksen voi ohittaa, sillä se kestää vain hetken. Ovien sisäpuolelta nouseva henkilöstön vaatimus ilmastoinvestoinneista on aivan eri juttu. Me haluamme, että yritykset lisäävät ilmastoinvestointeja, joilla puolestaan lisätään ilmaston kannalta kestävää tuotantoa ja työpaikkoja Suomeen.

STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja Saana Simonen totesi 23.11.2019 julkaistusta tiedotteessa, että kuolleella maapallolla ei ole työpaikkoja. Tämän hetken päätökset ilmaston ja ympäristön suhteen näkyvät tulevaisuuden sukupolville konkreettisesti. Saanan sanat "kuoleella maapallolla ei ole työpaikkoja" pysäyttivät. Minä haluan, että meillä on maapallo ja minä haluan, että meillä on työpaikkoja. Mielestäni emme voi enää toivoa vaan tartumme yhdessä toimeen. Tähän meillä kaikilla on yhteinen oiva työkalu – jäsenemme eri puolella Suomea sijaitsevilla työpaikoilla.

Kirjoittaja on Pron hallituksen ja STTK:n edustajiston jäsen.