Digi-loo, digi-ley | Ammattiliitto Pro

Digi-loo, digi-ley

18.9.2017 klo 07:55

Vuoden 1984 Euroviisut voitti ruotsalainen bändi Herreys visionäärisellä kappaleellaan Diggi-Loo Diggi-Ley. Oliko siinä jo ensimmäiset ainekset tähän digi-humppaan, jota nyt lauletaan lähes jokaisella toimialalla tulevaisuuden työelämää suunniteltaessa?

Digitaalisuus on yksi niistä asioista, jotka vaikuttavat vahvasti tulevaisuudessa työn tekemiseen. Lähes kaikissa seminaareissa jossakin puheenvuorossa puhutaan digitalisaatiosta, robotisaatiosta ja transformaatiosta.

Mielestäni olisi varsin terveellistä puhua siitä, miten työntekijät tässä murroksessa selviävät ja miten työ oikeasti muuttuu. Miten paljon mielekkäämmäksi työ muuttuu, kun rutiineja pystyään automatisoimaan. Miten hienosti toimivat digitaaliset ratkaisut helpottavat sekä asiakkaan että asiakaspalvelijan arkea. Miten huonosti rakennetut käyttöliittymät saattavat romuttaa asiakaskokemuksen kerralla. Mutta myös siitä, miten osa työntekijöistä tulee yksinkertaisesti menettämään työnsä, jos osaamista ei kyetä hankkimaan lisää ja muuntumaan vahvasti.

Sekä meille esimiehille että erityisesti työntekijöille viimeinen kohta on vaikea. Kukaan meistä ei välttämättä aidosti tiedä, mitä osaamista olisi nyt syytä lähteä kehittämään. Asiakaspalvelun helmestä, joka tietää asiakaskohtaamisesta kaiken ja on "tiskillä" kukoistavimmillaan, ei kovin helposti voida kehittää digipalveluiden palvelumuotoilijaa. Ja jos yrityksen linjaukset johtavat siihen (usein asiakkaan tarpeista johtuen), että palvelua tuotetaan pääasiallisesti verkossa, pitää tämäkin totuus kohdata ja antaa työntekijöille realistiset eväät miettiä omaa tulevaisuuttaan. Tämä keskustelu vaan vaatii kovin paljon osaamista ja voimavaroja myös esimiehiltä. Ilman valmennusta tällaisten asioiden käsittely voi olla erittäin raskas työtehtävä myös esimiehelle, joka – monen hämmästykseksi – on inhimillinen olento hänkin.

Mielestäni olisi erinomaista jakaa jollain keinolla samaa todellisuutta niin yritysjohdon, esimieskunnan kuin koko henkilöstön kanssa. Esimerkkinä voisi toimia vaikkapa finanssialalla tehty Hyvinvoiva finanssiala -hanke, jossa työntekijäliittojen ja työnantajien edustajat kävivät yhteisen vuoropuhelun toimialan tulevaisuudesta. Tässä todettiin, että kaikki ne työtehtävät, joita voidaan automatisoida, tullaan myös jollain aikavälillä automatisoimaan. Tämä tarkoittaa suorittavien tehtävien vähenemistä ja samanaikaisesti sitä, että jokainen yritys joutuu miettimään oman suhteensa asiakkaan tarpeeseen kohdata alan ammattilainen jossain palvelukanavassa.

Tässä ammatillisessa haasteessa taitavat päteä samat lainalaisuudet kuin ihmissuhteessa: ollaan rehellisiä, kuunnellaan toisiamme, etsitään uusia näkökulmia ja arvostetaan toistemme mielipiteitä. Suhtaudutaan muutoksiin mahdollisuuksien mukaan mahdollisuutena – ei pakollisena pahana. Kinataan välillä, mutta halataan myös.

Kirjoittaja on toimitusjohtaja Keskinäisessä Vakuutusyhtiö Turvassa