Digityö muokkaa käsityksiämme mahdottomasta ja mahdollisesta | Ammattiliitto Pro

Digityö muokkaa käsityksiämme mahdottomasta ja mahdollisesta

28.10.2019 klo 09:00

Työn murrokseen viitataan toistuvasti mediassa, erilaisissa strategioissa ja ammattiliittoihmisten puheissa. Mieleen piirtyvät listaukset katoavista ammateista. Kotioloissa pystymme lähestymään uutta tekniikka mielenkiinnolla ja jopa innostuneesti, mutta miksi työpaikoilta kuitenkin viestitään lähinnä ongelmista?

Työn murrokseen viitataan otsikkotasolla toistuvasti mediassa, erilaisissa strategioissa ja myös meidän ammattiliittoihmisten puheissa. Mieleen piirtyvät listaukset katoavista ammateista. Perisuomalaiseen tyyliin lähestymistapa on hyvin ongelmakeskeinen.

Ainakin valtiosektorilla keskustelu muuttuvasta työstä kiertyy väistämättä digitalisaatioon, automaatioon, robotteihin ja tekoälyyn. Kotioloissa pystymme lähestymään uutta tekniikka mielenkiinnolla ja jopa innostuneesti. Vai mikä selittää vimman näplätä älypuhelimia aina kun siihen liikenee vapaa hetki? Työpaikoilta kuitenkin viestitään lähinnä tieto- ja viestintäjärjestelmien puutteista, hitaudesta, käyttökatkoksista ja viivästyneistä käyttöönotoista.

Minä ja kännykkäni olemme yhtä. Olen itse saanut valita mieleiseni työkalun. Onko ongelma siinä, että uusien työn tekemisen tapojen haltuunoton odotetaan tapahtuvan ikään kuin itsestään uusien työvälineiden ja työympäristön myötä? Työtä on viime vuosiin saakka tehty oman pöydän ääressä. Palavereihin on menty vain pidemmän pöydän ääreen. Onko valmiuksia työskennellä tiiviimmässä vuorovaikutuksessa ja verkostoissa vahvistettu riittävästi? Asia on tärkeä, koska itse uskon, että organisaation osaaminen tuottaa lisäarvoa, johon pelkästään yksilöinä erikseen toimien ei ylletä.

Pikkuhiljaa digityö muokkaa käsityksiämme mahdottomasta ja mahdollisesta. Iloitsen siitä, että lopultakin monipaikkaisen ja paikkariippumattoman työn hyvät puolet on tunnistettu hallitusohjelmaa myöten. Valtionhallinnon työpaikat ovat voimakkaasti keskittyneet muutamin kasvukeskuksiin.  Mahdollistamalla aidosti monipaikkaisen ja paikkariippumattoman työn pystymme hillitsemään keskittymistä. Askeleita oikeaan suuntaan on otettu. Esimerkiksi valtion henkilöstön muutosturvaan liittyviä periaatteita ollaan uudistamassa, ja niihin olemme saaneet kylvettyä uuden ajattelun siemenen.

Kun työtä ei enää tehdä samojen seinien sisäpuolella, joudutaan moni asia miettimään uusiksi. Johtamisjärjestelmät, esimiestyö ja yhteistoiminnan muodot kaipaavat päivittämistä. Meillä ammattiyhdistystoimijoilla on nyt tekemisen paikka. Mitä sisällöllisiä muutoksia tarvitaan vaikkapa yhteistoiminta-, työsuojelu- ja luottamusmiessopimuksiin, kun työympäristö ei ole entisellään? Ehkä eniten joudumme ponnistelemaan yhteisöllisyyden säilyttämiseksi ja työyhteisötaitojen kehittämiseksi. Ainakaan minä en halua kadottaa elävää työkaveria virtuaalitodellisuuteen.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron julkinen sektorin sopimusalavastaava.