Ei mikään pilipali-kurssi | Ammattiliitto Pro

Ei mikään pilipali-kurssi

4.2.2019 klo 10:20

Jos aktiivimalli olisi ihminen, se olisi jo aikoja sitten pistetty lusimaan. Malli vaatii työttömiä osoittamaan aktiivisuutta, mutta keinovalikoiman se pitää ihmisten ulottumattomissa. Monien kohdalla työtä ei vain yksinkertaisesti ole tarjolla, tai työnhakua edistävään koulutukseen ei pääse.

Erityisen huonoon rakoon ovat joutuneet iäkkäämmät työnhakijat ja toisaalta työttömät ovat alueellisesti eriarvoisessa asemassa. Tammikuussa Pron työttömyyskassan asiakkaista 74 prosenttia oli yli 50-vuotiaita. Ei kai kukaan väitä, että passiivisuus olisi Suomessa kasaantunut erityisesti tuohon ikäryhmään?

Huhtikuun alussa niin sanottua aktiivimallia muutetaan siten, että ammattiliittojen työllisyyttä edistävät palvelut kerryttävät aktiivisuusehtoa, mikäli koulutus muuten täyttää sosiaali- ja terveysministeriön asettamat ehdot. Prossa alkaa jo helmikuussa pyöriä Taitava työnhakija 50+ -työllisyysvalmennus, joka siis 1. huhtikuuta alkaen puree aktiivimalliin.

Ensisijaisesti koulutus on suunnattu iäkkäämmille työnhakijoille, mutta siitä hyötyvät kaikki. Kyseessä ei ole sellainen pilipali-kurssi, joita nyt kiireellä kasataan siellä ja täällä ja joiden ainoa tarkoitus on, että osallistujat välttyvät aktiivimallin mukaiselta ansiopäivärahan leikkaamiselta.

Olemme kehittäneet kurssia yli vuoden työttömiä jäseniämme kuunnellen. Alkuperäisessä suunnitelmassa oli esimerkiksi osioita, joilla pyrittiin parantamaan osallistujien tietoteknisiä valmiuksia. Jäsenemme kuitenkin pyysivät meitä hylkäämään ne ja keskittymään tärkeämpiin aiheisiin.

Työttömät ehdottivat, että mukaan otetaan yrittäjyyteen liittyviä koulutusosuuksia. Moni on kokenut, että itsensä työllistäminen on ainut vaihtoehto päästä takaisin työelämään.

Kurssi suoritetaan verkkokurssina ja jokainen pystyy tekemään sen omassa tahdissaan. Muuta ei tarvita kuin toimiva nettiyhteys. Jäsenillä on yhtäläiset osallistumismahdollisuudet Sevettijärveltä Nauvoon.

Osallistujille sanoisin, että käyttäkää koko kurssianti hyödyksi: älkää tehkö vain pakollisia tehtäviä. Tutustukaa Pro Nosteen upeaan verkkokirjastoon, lähettäkää työnhakuasiakirjanne valmentajiemme arvioitavaksi ja varatkaa heiltä puhelinaikoja.

Saatte kurssilla myös psykologipalvelut. Useilla iäkkäämmillä työnhakijoilla on osaaminen ja työkokemus kunnossa, mutta heikentynyt itsetunto haittaa työnhakua. Suomalainen työelämä ja yhteiskunta ovat tehneet kaikkensa itsetunnon nujertamiseksi, mutta nyt otetaan toinen suunta.

Kurssimme on rakennettu kunnianhimoisesti, mutta emme uskokaan sen olevan vielä valmis. Antakaa palautetta ja me teemme parannukset. Erinomainen foorumi palautteen antamiselle on vertaistukikanava, jossa muun muassa liiton työntekijät antavat vastauksia ongelmatilanteisiin. Käytössä ovat sekä työttömyyskassan että sosiaali- ja työsuhdeasioiden asiantuntijoita.

Realisteina myönnämme, että kaikki eivät työllisty, vaikka kurssin käyvätkin.  He kuitenkin välttävät aktiivimallin mukaisen leikkurin ja sekin on hyvä.  Ammattiliitot tekevät koko ajan työtä aktiivimallin kohtuullistamisen tai lakkauttamisen eteen.

Muutama viikko sitten valtamedioissa uutisoitiin, että puuvilla oli saatu itämään kuun pimeällä puolella. Siitä heräsi minulla usko, että eiköhän tähän Suomenkin pimeyteen vielä valkeus saada.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron kehittämispäällikkö.

Kiinnostuitko? Kirjaudu mukaan valmennukseen 4. helmikuuta Pro Noste -uraportaalissa, valitse kirjauduttuasi Verkkokurssit ja työkalut ja sivun alalaidasta Taitava työnhakija 1 -kuvake.
Oletko yli 45-vuotias ja kaipaatko työ- tai koulutuspaikkaa? Ammattiliitto Pro on 5. helmikuuta kello 10–19 järjestettävän UusioUra-tapahtuman pääyhteistyökumppani. Tapahtuma on ilmainen ja järjestetään Helsingin Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa M2. Lue lisää tapahtumasta.