Elinkeinoelämän ankeuttajat ovat kevään merkki | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

Elinkeinoelämän ankeuttajat ovat kevään merkki

16.3.2017 klo 07:10

Titi-tyy. Elinkeinoelämän näkyvät ulostulot julkisuudessa ovat lähes yhtä taattu kevään merkki kuin ensimmäiset muuttolinnut.

EK:n taktiikka on luoda jämäkkä ja tiukka profiili vuoden 2017 alussa aloittaneelle uudelle puheenjohtajalleen. Räväkän ulostulon jälkeen kaikki merkittävät työmarkkinatoimijat ja media tietävät, kuka on isäntä työnantajaleirissä.

Tuoreen puheenjohtajan lanseeraus on moneen kertaan nähty ja EK:n viestinnänkin toivoisi jo uudistuvan. Toisaalta sen ei tarvitse. Työnantajaliiton valitsema aihe pysyy otsikoissa poliittisen ja työmarkkinajohdon nostamana varmasti koko tämän viikon, jos vain maailmalla vältytään dramaattisilta onnettomuuksilta ja terroristi-iskuilta.

Yksi iltapäivälehdistä ehti jo laskea, kuinka paljon palkkoja pitäisi leikata, että elinkeinoelämälle mieluinen palkkataso saavutettaisiin. EK:n patruunaportaassa varmaan myhäillään tyytyväisinä.

Ihmettelen vaan, miksi vuosi toisensa jälkeen kaikki kompastuvat EK:n virittämään ansaan, niin kuin tässä minäkin?

Kyse on työssäkäyvien ihmisten palkkojen kannalta sen verran vakavista lausunnoista, ettei niille voi heilauttaa kinnasta. Media ei voi vähätellä, ay-liike ei voi olla välittämättä eikä maan hallituskaan voi olla hiljaa. Kukaan ei uskalla huudahtaa, että samaa viestiä on kuultu jo monta kevättä, EVVK.

On pakko kiinnostaa ja puuttua, koska kohteena on koko työtätekevä väestö. Jos sortuu vähättelemään elinkeinoelämän puheita, vähättely osuukin lopulta palkansaajiin.

Hetken aikaa suomalaiset ehtivät jo uskoa, että laman pahin kurjuus on takana ja nousu tuo lisää työtä, liksaa ja vähän väljyyttä toimeentuloon.

Elinkeinoelämälle työmarkkinoiden myönteinen ilmapiiri on kauhistus, sillä sehän tarkoittaa, että duunarit saattavat vaatia lisää palkkaa syksyn liittokierroksella.

Niinpä EK:n uusi puheenjohtaja Veli-Matti Mattila nostettiin pääankeuttajaksi mediaan tukahduttamaan orastava ilo ja levittämään pelkoa ja synkkyyttä.

Onneksi kevään muut varmat merkit tuovat sulokkaampia säveliä elämäämme.

Kirjoittaja on Pron viestintäjohtaja, jonka mieluisin luontoääni keväisin on mustarastas.