Esimies – pomota itseäsi! | Ammattiliitto Pro

Esimies – pomota itseäsi!

7.1.2019 klo 10:00

Mediassa käydään paljon keskustelua siitä, että työntekijöiden tulisi osata johtaa itseään ja omaa työtään yhä enenevässä määrin. Sen lisäksi, että johdamme itse itseämme, tiimin on osattava ottaa itselleen valta ja vastuu ratkaista itse eteen tulevat haasteet.

Viimeisissä kirjoituksissa on pohdittu jopa siitä, tarvitaanko esimiehiä enää lainkaan. Itse en usko, että mikään tiimi pystyisi olemaan aidosti ilman esimiestä. Jos virallinen esimies puuttuu, ottaa joku tiimistä kuitenkin johtajan roolin. Valtatyhjiö täyttyy aina.

Itseohjautuva tiimi tarvitseekin mitä suuressa määrin esimiehiä. Esimiehisyyden ja johtajuuden rooli on vain muuttumassa perinteisestä roolista suunnannäyttäjäksi, mahdollistajaksi, fasilitoivaksi personal traineriksi.

Esimiehen on hyvä tiedostaa oma roolinsa itseohjautuvan tiimin tukena, antaa tiimille vastuuta ja valtaa. Esimiehen rooli ei ole olla maalintekijä kentällä, vaan valmentaja ja koutsi.

Esimiestyön roolin muutoksessa ja murroksessa on tärkeää muistaa myös se, että esimiehenkin täytyy johtaa itseään. Sanotaan, että oman työn suunnitteluun tulisi käyttää jopa 20 prosenttia työajasta. Tämä tarkoittaa kokonaista päivää työviikosta.

Sanontakin sanoo, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Itsensä johtamiseen liittyy myös se, että esimies pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan. Pomon siis kannattaa panostaa riittävään nukkumiseen, liikuntaan ja hyvään ravintoon ja pysähtymiseen arjessa ja vapaalla. Hyvinvoivalla ja itsensä johtamisesta huolehtivalla esimiehellä on useimmiten hyvinvoiva tiimi. Hyvinvoiva tiimi puolestaan saa tulokseksi hyvinvoivia asiakkaita.

Kirjoittaja on Pron palvelusektorin johtaja, jonka mielestä esimies on valmentaja ja koutsi.