Häirinnästä vapaa liitto – turvallinen liitto | Ammattiliitto Pro

Häirinnästä vapaa liitto – turvallinen liitto

15.11.2019 klo 09:00

Pron edustajistossa nostettiin esille noin vuosi sitten tärkeä asia: Liitolla olisi hyvä olla ohjeet liiton toiminnassa tapahtuvan häirinnän ehkäisyyn ja mahdollisten häirintätilanteiden ratkaisemiseen.

Ohjeiden laatiminen liiton toiminnassa tapahtuvan häirinnän ehkäisemiseksi ja mahdollisten häirintätilanteiden ratkaisemiseksi on ollut allekirjoittaneelle motivoiva ja mieluisa tehtävä, sillä häirintävapaus missä tahansa yhteisössä ei ole itsestäänselvyys ja monesta yhteisöstä ohjeet puuttuvat kokonaan.

Vuoden 2017 #Metoo-julkisuuden jälkeen laadittiin suosituksia ja tehtiin tutkimuksia erityisesti seksuaalisesta häirinnästä. Sen sijaan kaiken kattava ohjeistus, joka koski sekä häirintää että syrjintää kaikissa muodoissaan, näyttäisi puuttuvan monesta organisaatiosta. Pro on siis tässä mielessä positiivinen edelläkävijä.

Mitä häirintävapaa sitten tarkoittaa? Häirintävapaa tilaisuus on turvallinen ja sinne jokainen voi tulla ajatuksella, että minun rajojani kunnioitetaan. Onko esimerkiksi flirttailu Pron tapahtumissa sitten kokoaan kielletty? No ei missään nimessä, kunhan flirttailija muistaa, että jos flirtin kohde osoittaa tai sanoo, ettei kiinnosta, ymmärtää toinen osapuoli lopettaa. Yksipuolinen jatkuva flirtti voi muuttua häirinnäksi.

Pron häirintäohjeistus on pyritty laatimaan selkeäksi ja johdonmukaiseksi niin, että eri rooleissa olevat toimivat tahot löytävät ohjeesta oman polkunsa. Häirintäaiheen käsittelyyn esimerkiksi yhdistyksen tilaisuuksissa voi liittyä arkuutta ja asiaa on helppo myös vähätellä. Kyse on kuitenkin ennen kaikkea kanssakumppaneiden turvallisuudesta.

Pro järjestää häirintäohjeen soveltamisesta ja esimerkiksi häirintäyhdyshenkilön tehtävissä toimiville kattavan koulutuksen. Yksin ei siis tarvitse jäädä.

Turvallisin mielin kohti pikkujouluja ja muita Pron tapahtumia.

Kirjoittaja on Pron palvelusektorin johtaja.