Halvalla ei saa hyvää | Ammattiliitto Pro
  • Pro-kassa

Halvalla ei saa hyvää

19.1.2016 klo 07:25

Ongelmatilanteet ovat työelämän arkipäivää, ja joskus tulehtuneita välejä selvitetään oikeudessa. Osa kuvittelee, että oikeusturvavakuutus riittää turvaamaan selustan.

Työnantajan kanssa riiteleminen on kallista. Asianajajan tuntilaskutus ylittää 200 euroa. Oikeudenkäyntiin uppoaa helposti 10 000–20 000 euroa pelkästään oman lakimiehen kuluihin käräjäoikeudessa.

Jos asian käsittely jatkuu hovioikeudessa, syntyy lisää kuluja. Hävinnyt osapuoli velvoitetaan yleensä korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Siksi harva työntekijä uskaltaa omalla kustannuksellaan ajaa asiaa, jonka lopputulos on epäselvä. Jos asia sovitaan, osapuolet vastaavat usein omista kuluistaan, ja silloinkin lakimies haluaa palkkionsa.

Jotkut hakevat halpaa oikeusturvavakuutusta, vaikka halvalla saa harvoin hyvää.

YTK-Yhdistys ry:n oikeusturvavakuutusta työttömyyskassan jäsenille voi tarkastella kriittisesti.

• Vakuutus ei koske hakemus- ja rikosasioita – työturvallisuusrikokset jäävät sen ulkopuolelle.
  • Vakuutuksesta ei korvata vastapuolen oikeudenkäyntikuluja – vastapuolen lakimiehen lasku on kuitenkin samaa luokkaa kuin oman asiamiehen palkkio.
  • Korvauksen enimmäismäärä on 10 000 euroa – raja ylittyy usein jo alioikeusvaiheessa.
  • Vakuutus korvaa enintään 5 000 euroa kustannuksista asiassa, joka on ratkaistu ilman oikeudenkäyntiä – asian selvittäminen ilman oikeudenkäyntiäkin on työlästä ja kallista.
  • Vakuutuksesta vähennetään vakuutetun omavastuu 15 %, aina kuitenkin 250 euroa – laajan riita-asian omavastuu on käytännössä 1500 euroa.
  • Tuomion tai päätöksen täytäntöönpanosta aiheutuvia kustannuksia ei korvata – tuomiosaatavia joudutaan säännöllisesti perimään työnantajalta ulosottoteitse.

Monille rajoitusten vaikutukset arvatenkin selviävät liian myöhään.

Pron jäsenten oikeusapu on parempi.

Pron jäsenet saavat parasta mahdollista apua työoikeuteen erikoistuneilta liiton omilta lakimiehiltä. Oikeusapu käsittää lainopillisen neuvonnan, sovintoneuvotte­lut ja oikeusavun tuomioistuimessa. Pron jäsenelle oikeusapu on riskitön. Häviötapauksessa liitto korvaa vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Oikeusavun antamisesta tuomioistuimessa päättää Pron lakiasiain­päällikkö.

Kirjoittaja on lakiasiainpäällikkö Ammattiliitto Prossa.