Hei me alueellistetaan – vai sittenkin mahdollistetaan? | Ammattiliitto Pro

Hei me alueellistetaan – vai sittenkin mahdollistetaan?

3.9.2019 klo 16:45

Elinkeinoministeri Katri Kulmuni kutsui Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määtän viime viikolla selvityshenkilöksi selvittämään paikkariippumattoman ja monipaikkaisen työn lisäämistä, eli tapoja, joilla työskentely, asuminen ja toimiminen useammalla paikkakunnalla on mahdollista elinkeinoministerin vastuulla olevissa organisaatioissa.

Yle uutisoi näyttävästi ministeriön selvittävän jopa 3 700 työpaikan uudelleen organisoimista siten, että työtehtäviä voitaisiin tarpeen vaatiessa siirtää jatkossa nykyistä enemmän Helsingistä maakuntiin.

Väkisin mieleen hiipii ajatus vanhanaikaisen alueellistamisen ongelmista, peloista ja huonoista kokemuksista. Heikot kokemukset alueellistamisesta eivät rajoitu Suomeen. Tanskassa on viimeisten vuosien aikana alueellistettu noin 5 500 valtion työpaikkaa pois Kööpenhaminasta. Siirtyneitä virkamiehiä on laskelmien mukaan noin 10 %. Alueellistaminen on muodostunut kalliiksi, tehottomaksi ja myös inhimillisistä lähtökohdista raastavaksi.

Tällaisesta ei kuitenkaan liene tällä kertaa ole kyse, vaan nyt lähdetään aidosti katsomaan mahdollisuuksia hyödyntää erilaisia toimipisteitä nykyistä laajemmin henkilöstön työskentelytiloina. Lisäksi selvitetään minkälaisilla kokeiluilla monipaikkaisuutta ja etätyön lisäämistä voitaisiin vauhdittaa elinkeinoministerin alaisissa yksiköissä.

Samanaikaisesti käynnistyvän selvityksen kanssa valtion toimipaikkaverkkoon kohdistuu täysin toisen suuntaisia paineita. Asiakaskäyntimäärien tippuminen on sähköisten palvelukanavien laajan käyttöönoton myötä ollut erittäin voimakasta. On selvää, että virastoilla on tällä hetkellä pikemmin paineita vähentää ja yhdistää toimipaikkoja kuin levittäytyä nykyistä laajemmin alueille.

Työn tuottavuutta voidaan parantaa pitämällä näissä tilanteissa kiinni parhaista osaajista ja näiden hyvinvoinnista. Näihin kysymyksiin uudenlainen alueellistaminen voi antaa paljonkin vastauksia. On ehdottomasti kannatettavaa, että valtionhallinnossa panostetaan yhä enemmän  monipaikkaiseen sekä paikkariippumattomaan työhön ja etätyömahdollisuuksiin. Näillä luodaan henkilöstölle aitoja mahdollisuuksia työskennellä siellä missä itse kullekin se parhaiten sopii.

Selvitystyön edetessä toivomme huomioitavan vahvasti henkilöstön näkemykset ja tarpeet uudenlaisissa työnteon tavoissa. Olemme osaltamme valmiit osallistumaan työhön ja löytämään parhaat eväät niin ministeriön kuin henkilöstönkin näkökulmasta selvitykseen.

Kirjoittaja on Pron julkisen sektorin johtaja.