Joulu tulla jolkottaa | Ammattiliitto Pro

Joulu tulla jolkottaa

16.12.2019 klo 08:30

Joulun lähestyessä jaamme mielellämme hyvää mieltä ja iloa.

Mietin työtöntä ystävääni, jonka työttömyyskausi on kohta venynyt neljään vuoteen. Häneen pitäisi ensi vuonna kohdistaa tehokkaampia työllistämistoimenpiteitä. Hän on hakenut tänäkin syksynä monia työpaikkoja, päässyt usein alustavaan haastatteluun, jäänyt monesti kakkoseksi. Arvaatte varmaan syyn. Kyllä, hän on 55-vuotias nainen ammattialalta, jolla on runsaasti tarjontaa. Hänen ammattitaitonsa ja kokemuksensa yhdistelmää ei kuitenkaan arvosteta riittävästi. Hän miettii lisäkoulutusta.

Postissa käytiin huutokauppaa työn halpuutuksesta. Mietin miltä tuntuu, kun työn rahallinen arvostus vedetään alle toimeentulorajan? Posti-gate oli myös viesti työn arvostuksesta. Kannan itse väärin jaettua postia Ruoholahdesta Pasilaan ja postiluukusta toiseen. Ei postin jakaminen suju pelkällä ydinjatkeella. On osattava monia taitoja ja kestettävä ammatin epämukavat työajat ja raskaus.

Työehtosopimusneuvottelut ovat alkaneet hyvin vaikeasti. Yhdellä pienellä alalla saavutettu työehtosopimus tyydyttävillä palkankorotuksilla ei vielä auta, kun suurilla aloilla myllerretään työaikaa ja palkankorotustasoa. Eivätkö työntekijät ole jo talkootyönsä tehneet? Ostovoiman takaavat korotukset tarvitaan jo työntekijöiden arvostuksenkin vuoksi. Taloutemme ei ole sakkaamassa. Hyviä merkkejä tasaisesta kehityksestä on näköpiirissä. Vähän joulumieltä sinne neuvotteluihin ja sovitteluihin.

Miten pääsemme joulutunnelmaan, jos mielen pohjalla on huoli työpaikan pysyvyydestä tai toimeentulon riittävyydestä? Joulun voi viettää ilman kulutusta ja sellainen onkin lisääntynyt. Moni ystäväni ei vietä joulua, mutta kyllä hekin maistavat vähän parempaa ruokaa ja makeisia. He käpertyvät uuden kirjan kanssa sohvalle vilkaisten välillä kynttilän liekkiä. Joulumieltä voi jakaa pienellä panoksella hyväntekeväisyyteen. Voi ottaa kuntosalin tai seurakunnan joulukuusesta toivomuslapun ja hankkia värikynät tai kuvakirjan sitä toivovalle lapselle.

Hyvää joulumieltä. Arvostetaan toisiamme. Toisen työtä. Toisen tapaa elää. Jaetaan pienet ja suuret ilot sekä murheet. Rauhoitutaan hetkeksi ja vietetään aikaa läheisten kanssa. Hyvää joulua!

Kirjoittaja on Pron sopimusalavastaava.