Kaukana ei ole johtopäätös, että työ ei vain kiinnosta | Ammattiliitto Pro

Kaukana ei ole johtopäätös, että työ ei vain kiinnosta

8.9.2017 klo 13:35

Tuttuni haki työtä pääkaupunkiseudulla. Miljööllä ei ole niin väliä, kunhan palkka olisi työehtosopimuksen mukainen ja työ olisi säännöllistä. Hyvät liikenneyhteydet julkisilla olisivat autottomalle suuri plussa.

Saldo: lukemattomia hakemuksia ja kaksi työhaastattelua, joista ensimmäinen ilmoitti haastattelun aluksi etsivänsä kokenutta ammattilaista palkattomaan harjoitteluun. Näin oli kuulemma toimittu edellisenkin pestin kanssa. Keskustelut päättyivät siihen eikä työnhakijalle koskaan selvinnyt, mikä ajatuksessa palkanmaksusta oli niin kohtuutonta. Toisesta yrityksestä ei haastattelun jälkeen koskaan kuulunut mitään.

Samaan aikaan Tilastokeskus kertoo sivuillaan, että avoimia työpaikkoja oli vuoden 2017 toisella neljänneksellä 36 800, kun vuotta aiemmin määrä oli 30 600. Avoimien työpaikkojen määrä lisääntyi pääasiassa Etelä-Suomen ja Helsinki-Uudenmaan suuralueilla.

Työstä ei tarvitse ansaita maltaita, vaikka pk-seudulla eläminen onkin kallista, mutta yhä useampaan työpaikkaan vaaditaan vuosien kokemus, vaikkei siitä olla valmiita maksamaan edes kohtuullista palkkaa. Reipas asenne, mahtava työmotivaatio ja kohtuulliset käytöstavat harvoin riittävät työllistymiseen.

Eikä tuttuni ole vaikeuksineen yksin. Näitä tarinoita kuulee lähes päivittäin.

Jotain todella korutonta tässä on. Kaukana ei ole johtopäätös, että työtä olisi tehtäväksi, mutta palkanmaksu ei vain kiinnosta.

Kirjoitus on vastine Talouselämässä 4.9.2017 julkaistuun kommenttiin 15 000 työtöntä, kaksi haluaa töihin – kaukana ei ole johtopäätös että työ ei vain kiinnosta. Tarina ei ole tosi, vaikka pohjautuukin tositapahtumiin.

Koskettavinkaan tarina ei ole välttämättä tosi ja jokaisella tarinalla on vähintään kaksi puolta. Lisää aiheesta voit lukea esimerkiksi Kertomuksen vaarat -projektin Facebook-sivuilta. Kyseessä on Koneen säätiön rahoittama kaksivuotinen (2017–2018) tutkimusprojekti, joka tarkastelee kriittisesti ja analyyttisesti kertomusten hyöty- ja hyväksikäyttöä erilaisilla yhteiskunnallisilla alueilla.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron viestinnän suunnittelija, joka tuntee oikeasti reippaita ja motivoituneita työnhakijoita.