Kesätöissä Prossa: sometusta, IT-helppiä ja taloushallintoa | Ammattiliitto Pro

Kesätöissä Prossa: sometusta, IT-helppiä ja taloushallintoa

9.8.2019 klo 13:30

Nuoret tarvitsevat kesätyömahdollisuuksia saadakseen jalkaa työelämän oven väliin ja oppiakseen niin työnteosta kuin itsestäänkin. Siksi on tärkeää, että työnantajat mahdollistavat positiivisia kesätyökokemuksia.

Hain Ammattiliitto Prolle kesätöihin viestintään, sillä tehtyäni kymmenen vuotta myyntityötä ja aloitettuani ammattikorkeakoulussa opinnot 25-vuotiaana halusin lopulta kokeilla jotain hieman erilaista. Ammattiliitto vaikutti mielenkiintoiselta työpaikalta, sillä tradenomin opinnoissani olen kiinnostunut erikoistumaan juridiikkaan. Viestintä ja varsinkaan kirjoittaminen eivät ole suurimpia vahvuuksiani, mutta tekemällähän sitä oppii, eikö niin?

Pääsin heti alusta alkaen hommiin, mikä oli mielestäni tärkeää, sillä kesätyöntekijänä minulla oli tietystikin vain rajallisesti aikaa näyttää osaamistani. Työt aloittaessani sain ensimmäisenä päivänä työkäyttöön oman huoneen, puhelimen ja läppärin. Vaikka olinkin vasta aloittanut kesätyöntekijä, sain vapautta kantaa vastuuta ja tehdä tehtäväni tiettyjen puitteiden rajoissa kuten itse parhaaksi näin. Kukaan ei hengittänyt niskaani minun tehdessä töitä ja työajan sain valita joustavasti liukumien sisällä.

Koulussa opitut taidot käyttöön

Aluksi, niin kuin missä tahansa uudessa työpaikassa, minulla oli monenlaisia lyhyitä koulutussessioita, joissa minut perehdytettiin talon tavoille ja omaan työtehtävääni. Tutustuin Pron graafiseen ohjeistukseen minkä jälkeen minua opetettiin päivittämään nettisivuja ja käyttämään Pron kuvapankkia. Tätä varten sain myös kevyen opastuksen järjestelmäkameran käyttöön ja kuvankäsittelyyn.

Olin myös muun viestintätiimin kanssa vastuussa tiimimme yhteisestä sähköpostista, jonne tulevista toimeksiannoista poimin materiaalia nettisivuille ja someen. Autoin valmistelemaan muutamia sähköisiä kirjeitä lähetettäväksi Pron jäsenille ja luottamusmiehille. Kirjeitä valmistellessa ymmärsin paremmin, millaisista asioista Pro viestii jäsenilleen.

Käytin työssäni paljon aikaa Pron sosiaalisen median päivittämiseen. Suunnittelin someen julkaisuja, jotka informoivat jäseniä esimerkiksi jäseneduista tai Pron alueellisesta toiminnasta. Näitä hommia varten minulle ohjeistettiin mediaseurantapalvelun käyttöä minkä oppimisen näin itselleni hyödyllisenä uutena taitona.

Kesätöistä urapolulle

Juttelin nuorten työllistämisestä ja kesätöistä Pron puheenjohtajan Jorma Malisen kanssa. Malisen mukaan nuorten ja opiskeluvaiheessa olevien työllistäminen on tärkeää, jotta työelämän pelisäännöt tulevat tutuksi. Itse olen täysin samaa mieltä siitä, että kokemattomammatkin nuoret ansaitsevat mahdollisuuksia näyttää kykynsä ja oppia itsestään kokeilemalla erilaisia nuorille suunnattuja kesätyötehtäviä.

On mukavaa, että Pro työllistää nuoria ja haluaa näyttää kesätyöntekijöille esimerkkiä työyhteisöstä, jossa työntekijät voivat tehdä työtään tyytyväisinä. Olimme Malisen kanssa yhtä mieltä myös siitä, että nuoren kokemus ensimmäisessä työpaikassa voi luoda vahvoja mielikuvia, jotka saattavat vaikuttaa työuraan myöhemminkin. Tämän vuoksi on tärkeää, että työnantajat toimivat vastuullisesti perehdytyksen ja työtehtävien suhteen palkatessaan nuoren kesäksi töihin.

Kysyin myös muilta kesätyöntekijöiltä, mitä he olivat mieltä työskentelystä Prossa.

– Työskentelin jäsenpalvelujen postitus-, skannaus- ja indeksointitehtävissä. Kaikkein parasta Prossa mielestäni oli mukava ilmapiiri ja se, että ihmiset ottivat hyvin vastaan. Ainakin Exceliä ja Wordiä olen oppinut käyttämään paremmin ja onhan tämä muutenkin ollut upea kokemus ylipäätään siitä, minkälaista on olla työelämässä, kertoo Joonas, 16, Mäntsälästä.

– Teen töitä tietohallinto-osastolla. Annan muille talossa oleville IT-lähitukea, mikä tarkoittaa sitä, että jos jollain on ongelmia teknisten laitteiden kanssa, autan korjaamaan asian. Parasta Prolla on mielestäni ollut lounasetu ja vapaus valita työajat, kertoo Patrik, 22, Helsingistä.

– Olen töissä edunvalvonnassa ja olen myös auttanut lakiyksikköä palkkatilastojen käsittelyssä. Kesän aikana olen oppinut Excelin käytöstä hieman enemmän, mainitsee Teemu, 19, Porvoosta.

– Käsittelen taloushallinnossa ostolaskuja ja matkalaskuja sekä teen hieman muuta kirjanpitoa. Parasta tässä kesätyössä ovat olleet joustavat työajat ja se, että kaikki toimistolla ovat mukavia, kertoo Niklas, 19, Porvoosta.

Mukavassa ympäristössä on mukavampi työskennellä

Työntekijöiden tyytyväisyyden Prossa huomasin siitä, kuinka avuliaita ja mukavia ihmiset olivat. Oli hienoa, että aluksi tuntemattomatkin kollegat tulivat juttelemaan ja esittäytymään. Ilmapiiri oli rohkaiseva, mikä teki kysymysten esittämisestä ja oppimisesta helppoa. Mielestäni on tärkeää, että työnantajat mahdollistavat tällaisia kokemuksia nuorille, sillä nuoret tarvitsevat kesätyömahdollisuuksia saadakseen jalkaa työelämän oven väliin ja oppiakseen niin työnteosta kuin itsestäänkin.

Mitä uutta Prolla työskentely siis opetti minulle?

• Työaikalaki ja yleiset tessissä olevat asiat tulivat minulle entistäkin paremmin tutuksi.
  • Opin käyttämään markkinoinnin eri työkaluja.
  • Opin lisää uutisartikkeleiden kirjoittamisesta ja itsetuntoni kirjoittajana kohosi.
  • Tutustuin paremmin sosiaalisen median eri kanavien kaupalliseen käyttöön.
  • Opin myös ammattiliittojen asemasta yhteiskunnassa ja siitä, mitä asioita liitot ajavat.
  • Itsestäni opin sen, ettei tulevaisuudessa suoraan viestinnän parissa työskentely ole oma juttuni, mutta markkinointi sen sijaan alkoi kiinnostaa enemmän.

Kirjoittaja on Haaga-Helian täysipäiväinen opiskelija, joka nautti mielenkiintoisesta ja opettavaisesta kesätyöstä Pron viestinnässä kesällä.