Koronakevät nosti tasa-arvon keskusteluun | Ammattiliitto Pro

Koronakevät nosti tasa-arvon keskusteluun

29.4.2020 klo 10:55

Tänä keväänä on ollut monta pysäyttävää hetkeä. Korona on mullistanut elämämme. Itselleni yksi pysäytys oli se myllytys, johon pääministerimme joutui maaliskuussa, kun oli ryhdyttävä voimallisiin toimiin epidemian hallitsemiseksi.

Meillä on pääministeri, joka on nainen ja nuori. Häntä haastatellaan kansainvälisiin lehtiin. Hänen tapaamistaan halutaan. Hänen puhettaan kuuntelemaan jonotetaan ja häntä ihaillaan globaalisti. Suomea pidetään tasa-arvon mallimaana, jossa voi päästä pääministeriksi nuori nainen, joka on työskennellyt kaupan kassalla ja joka on vaatimattomista lähtökohdista, mutta pystynyt kouluttautumaan ja etenemään urallaan.

Onko tämä tasa-arvon mallimaa, kun meillä on yliopistoissa professoreina naisia melko vähän, noin 27 prosenttia, vaikka opiskelijoista yli puolet ovat naisia? Meillä naisjohtajat eivät halua antaa haastatteluja naisjohtajuudesta, koska haluavat olla vain johtajia. Naisjohtajan odotetaan olevan hyvä jätkä. Meidän ammattialamme ovat edelleen vahvasti segregoituneet akkojen ja ukkojen töiksi.

Meillä on tavallista, että johtaja on etäällä työntekijöistä, ja johto saa aina huonot arviot. Nämä huonot arviot kuitataan tällä, että ainahan on näin. Muutosta ei tapahdu. Meillä on kova työkulttuuri, jossa ei tunneta myötätuntoa. Yhteiskunnassakin vihapuhe kasvaa ja menestyy. Ehkä se hieman laimeni koronan vuoksi, mutta pois se ei ole mennyt. Näkeehän sen nyt näistä yrittäjien tukirahoista. Väärin jaettu.

Onko meillä edelleen vallalla mentaliteetti, että kehitys ei ole edistystä? Vaikka maailma laajenee ja tulee helpommin tavoitettavaksi, näkökulma supistuu.

Onhan toki yrityksiä, joissa on mataloitettu johtamishierarkiaa ja joissa voidaan hyvin. Näitä valitaan joka vuosi Suomen parhaiksi työpaikoiksi. Meillä on jälleen toivoa tasa-arvon edistymisestä tämän hallituksen aikana, ainakin periaatteellisella tasolla.

Kannustan kaikkia jäseniämme – niin naisia kuin miehiä – tekemään työtä tasa-arvon puolesta niin palkkauksen kuin muidenkin asioiden suhteen. Uskon, että vihapuheen suitsinta, yhteistyön ja suvaitsevaisuuden korostaminen vievät asioita eteenpäin. Aito kritiikki on aina tervettä ja vuoropuhelua tarvitaan. Se ei lähde syyttelystä, vaan kannustuksesta.

Nostetaan malja keväälle hyvät koronatoverit! Elämä voittaa ja voitamme tämän tilanteen yhdessä.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava.