Läiskitään hyttysiä, unohdetaan lapamato? | Ammattiliitto Pro

Läiskitään hyttysiä, unohdetaan lapamato?

1.11.2017 klo 15:20

Kansallisen veropäivän alla paljastui, että me suomalaiset olemme entistäkin iloisempia veronmaksajia. Melkein sata prosenttia verohallinnon kyselyyn vastanneista pitää verojen keräämistä tärkeänä, ja peräti neljä viidestä sanoo maksavansa veronsa mielellään.

Julkisuusperiaate antaa edelleen mahdollisuuden katsoa suoraan verotustiedoista, ovatko tulonjako ja verorasitus mielestämme reuilulla tolalla. Samalla pääsemme hehkuttamaan uusia hyvinvointivaltion sankareita: niitä liiketoiminnallaan vaurastuneita miljonäärejä, jotka rinta rottingilla ilmoittavat maksavansa jättimäiset veronsa mielellään, ja nimenomaan Suomeen.

Mutta entäs se vastahakoinen viidesosa?

Portugaliin eläköityneitä yritysjohtajia julkisuus ei ole silitellyt, vaikka he välttelevätkin verojaan laillisesti. Varsinainen konnan rooli odottaa pian joukkoa äveriäitä suomalaisia, jotka Panama-papereita säikähdettyään ilmoittautuivat vaivihkaa verottajalle. Luvassa oli Sipilän hallituksen katumuslahja, poliisin termillä Operaatio Suuri Armahdus. Kun hallitus joutuikin sitten perumaan lahjansa, veroparatiiseihin piilotetuista tuloista on tulossa julkinen prosessi.

Poliisin esitutkinnassa on nyt puolensataa katuvaisten verovilppitapausta. Vain osa tuosta joukosta päätyy käräjille, ja heistäkin vain osa saa kenties tuomion veropetoksesta. Mutta median huomio on epäilemättä taattu ja paljastukset meheviä.

Meille iloisille veronmaksajille paratiisitilien, pimeiden tulojen ja lain porsaanreikien paljastuminen on hyvä uutinen. Se kertoo, että kansalaisten yhdenvertaisuuteen perustuva moraalikoodi on voimissaan – ja että pienelle etuoikeutettujen joukolle ei olla vaivihkaa hyväksymässä uusia verorälssejä.

Samalla kannattaa muistaa, että yksittäiset verokeinottelijat ovat julkisen talouden rahavirroissa hyttysiä. Yhteistä hyvinvointia kuppaa samaan aikaan paljon suurempi syöpäläinen, joka voi aiheuttaa yksin Suomelle joka vuosi satojen miljoonien verotulojen menetykset.

Arvio summan suuruudesta riippuu siitä, esittääkö sen Elinkeinoelämän keskusliiton verojuristi vai vaikkapa verotuksen oikeudenmukaisuutta seuraava Tax Justice Network.

Joka tapauksessa voimme mukailla vanhaa sanontaa ja kysyä: pääseekö hyttysiä läiskiessä lapamato unohtumaan?

Joku lienee jo arvioinut, paljonko on väkeä siinä kansainvälisten verojuristien armeijassa, joka pyörittää suurten yritysten laillista ja lain rajoilla liikkuvaa verosuunnittelua. Arvaan, että tuhatkertaisesti enemmän kuin lapamadossa jakeita. Juristien ainoa tehtävä on minimoida yrityksen maksama vero missä tahansa maassa – ja piilottaa mieluusti jälkensäkin tiukasti liikesalaisuuden taakse.

Tuon armeijan edessä moni nostaa helposti kätensä pystyyn. Mitä voi yksittäinen maa tai kaupunki verosuunnittelun edessä tehdä, yksittäisestä päättäjästä puhumattakaan?

Onneksi kaikki eivät antaudu.

Helsingin kaupunginhallituksessa ja -valtuustossa on parhaillaan etenemässä aloite, joka panisi kaupungin kilpailutuksiin osallistuvat yritykset tekemään selkoa veronmaksustaan – ja mahdollisista kytköksistä veroparatiiseihin. Asia ei ole vähäpätöinen, sillä Helsingin kokoisen kaupungin kilpailutukset ovat suuria, kuten useat tilauksia kärkkyvät yrityksetkin.Vielä tänä syksynä on ohjelmassa vammaispalveluiden kilpailutus, arvoltaan pyöreät 90 miljoonaa euroa.

Veroparasiittien vastaista aloitettaan on sitkeästi jo vuosia ajanut kaupunginvaltuutettu, jolla on nyt tukenaan jo laaja ja puoluerajat ylittävä rintama. Seuraavaksi aloite vaatii tuekseen toimeenpanijan, jolla on muskelia varmistaa kunnollinen toteutus - ja levittää ajatusta myös muihin isoihin kaupunkeihin.

Siis kuin syöttö suoraan pormestari Jan Vapaavuoren jalkaan. Miksipä ei kaupunkien edunvalvonnan puuhamiehestä voisi tulla myös iloisten veronmaksajien sankari: mies jonka johdolla veroparasiitit karkoitettiin kaupunkien palveluista.

Jään odottamaan laukausta, jonka päätteeksi yhdessä huudamme: GOOOO-OL!

Vapaa kirjoittaja, jota kiinnostavat globaalitalouden ja ihmisten arkielämän yhtymäkohdat.