Lasten suusta | Ammattiliitto Pro

Lasten suusta

19.3.2018 klo 15:55

Kuulin viikonloppuna ystävättäreltäni tarinan. Ystävättäreni tarvitsi kaksi kouluiän kynnyksellä olevaa lasta sovittamaan vaatteita, tytön ja pojan. Hän oli miettinyt, että viiden minuutin sovituksesta sopiva hinta olisi seitsemän euroa ja varannut sopivan määrän kolikoita valmiiksi. Sovituksessa ollut tyttö otti rahan onnellisena ja iloisena vastaan. Kun tuli pojan sovituksen vuoro, hän ilmoitti yks kantaan ”En suostu, seitsemän euroa on liian vähän. Haluan 10 euroa.”

Tarina kuulostaa ensikuulemalta hauskalta, mutta sisältää myös vakavamman kysymyksen. Onko tyttöjen ja naisten asema neuvottelukumppanina jotenkin lähtökohtaisesti erilainen kuin poikien ja miesten? Onko tämä sisäänrakennettu kulttuuriin vai oliko kyse vai sattumasta?

Työpaikkojen palkkasyrjinnän estäminen on Ammattiliitto Pron tämän vuoden yksi strateginen tavoite. #Samakiitos kuuluu kaikille.

Näitä asioita pohdiskellen haluan kuitenkin toivottaa kaikille hyvä Tasa-arvon päivää.