Maailma muuttuu, kun sitä muutetaan | Ammattiliitto Pro

Maailma muuttuu, kun sitä muutetaan

28.6.2018 klo 13:05

Sateenkaariliput liehuvat yhä useamman yrityksen ja yhteisön ulkopuolella Helsinki Priden kunniaksi. Mukana näyttää olevan yrityksiä enemmän kuin koskaan. Moni kansainvälinen yritys tietää jo, että yhdenvertaisuus on hyvää bisnestä.

Moni meistä pitää tasa-arvoa itsestään selvänä, eikä havaitse omia etuoikeuksiaan. Vasta kun asiaa tarkastelee esimerkiksi vammaisen, ihonväriltään muun kuin valkoisen tai transihmisen näkökulmasta, syrjintä tulee näkyväksi. Jos kokemuksia ei kysytä tai ihmisiä ei kuulla, jää syrjintä piiloon. Luullaan, että asiat ovat paremmin kuin ne ovatkaan. Juuri näiltä työpaikoilta kuulee usein, että ”meillä ei ole ongelmia”.

Se, että yritys liputtaa yhtenä viikkona sateenkaarilipuin ei kerro vielä mitään yrityksen henkilöstöpolitiikasta tai siitä, miten vastuullisesti yritys toimii maailmalla. Työpaikkojen toimintatavat ja kulttuuri eivät muutu itsestään, vaan muutokseen tulee pyrkiä tavoitteellisesti. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvät näkökulmat tulee huomioida lain mukaan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmissa, usein vain toteutus ontuu. Haasteena on saada mukaan myös pienemmät yritykset. Jokaisella työnantajalla on työpaikan koosta riippumatta velvollisuus edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Syrjiä ei saa. Tarvitaan koulutusta, johdon ja työyhteisön sitoutumista sekä tahtoa muuttaa asioita ja työkulttuuria sellaiseksi, että se huomioi ja ottaa mukaan kaikki.

Kun työntekijä saa olla työpaikalla avoimesti oma itsensä, hän on tyytyväisempi, tuottavampi ja luovempi työntekijä, kertoo moni tutkimus. Silti esimerkiksi EU:ssa 53 prosenttia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvista ei ollut ikinä tai vain harvoin kertonut työpaikalla asiasta *. Tämä tarkoittaa, vaikka sitä, että kollegat pidetään etäällä, koska ei voida kertoa vapaasti omasta elämästä. Kohdatessaan syrjintää he eivät välttämättä kerro siitä kenellekään, vaan sinnittelevät, sairastuvat tai vaihtavat työpaikkaa, jos siihen on mahdollisuus.

Myös ammattiliitoilla on tärkeä rooli työelämän syrjinnän vastustamisessa. Solidaarisuus ja toimiminen heikommassa asemassa olevan puolella ovat ammattiyhdistysliikkeen keskeisiä ajatuksia. – Meidän on noustava vastustamaan homofobiaa, rasismia ja muukalaisvihaa, sanoi väistyvä pääsihteeri Philip Jennings UNI:n maailmankonferenssissa Liverpoolissa. Niin kauan, kun syrjintää esiintyy, siitä on puhuttava ja sitä vastaan on toimittava.

Kirjoittaja on tasa-arvoasiantuntija ja osallistuu Ammattiliitto Pron Helsinki Pride -kulkueeseen muiden ammattiliittojen ja keskusjärjestöjen kanssa lauantaina 30.6. Kulkue lähtee Senaatintorilta klo 13. Tervetuloa mukaan marssimaan yhdenvertaisen ja syrjimättömän työelämän puolesta.

*Euroopan unionin Perusoikeusvirasto, 2014