Megakulissien takana voi piillä mitä vaan | Ammattiliitto Pro

Megakulissien takana voi piillä mitä vaan

28.11.2019 klo 13:05

Samanaikaisesti kun ammattiliitot vääntävät kättä Teknologiateollisuuden kanssa 24 tunnin vuositasoisen työaikapidennyksen poistamisesta, mainetta niittäneessä kansainvälisessä yritystapahtumassa Messukeskuksessa nuoret työntekijät ovat urakoineet olemattomilla korvauksilla ”talkootöitä” koko syksyn aasialaisilla työelämän pelisäännöillä. Vapaaehtoistyötä markkinoidaan nuorille houkuttelevasti verkostoitumisen huippuhubiksi. Slushin vapaaehtoistyö saattaa jo nykyään olla cv:ssä halutumpi meriitti kuin työ Nokialla. Nuorille ymmärrettävää, mutta työnantajalle moraalitonta.

Suomalaisessa elinkeinoelämässä ihannoidaan voimakkaasti amerikkalaista talouspolitiikkaa ja työkulttuuria. Kenties se johtuu naapuruudestamme Venäjään, ja halustamme erottua Venäjästä mahdollisimman voimakkaasti. Onhan siinä eksotiikkaa, että amerikkaiset bisneselämän nousevat tähdet käyvät julistamassa monituhantiselle, palvovalle yleisölle omaa erinomaisuuttaan: minä, minumpi, minuin - aivan sosialistisen supervallan portilla. Eivätkä nousevat bisnesgurut tule tänne talkoolaisina. Heille maksetaan viisi- ja kuusinumeroisia palkkioita, kaikesta erityiskohtelusta puhumattakaan.

En ole kateellinen. Amerikkalainen elämä on niin kilpailuhenkistä, että sieltä päänsä ylös nostavat ovat tehneet kovan työn ja taistelleet paikastaan päästä aurinkoon. He ovat palkkionsa ansainneet. Sen maksavat Slush-tapahtuman kävijät kalliilla lipuillaan. Edullisimmillaan lippuja taisi tänä vuonna saada noin 500 eurolla.

Tapahtuma on lähtenyt liikkeelle pienestä startup-ideasta Lahdessa. On ollut hienoa nähdä, miten idean keksijät ovat kasvattaneet sen megaluokan näyttäytymis- ja tapaamispaikaksi. Tapahtuma tuottaa omistajilleen voittoa, mainetta ja arvostusta. Se tuottaa arvostusta myös pikkuiselle Suomelle.

Suomalaisessa kansassa on varsin syvällä arvo, ettei toista ihmistä käytetä härskisti hyväksi oman onnen ja varallisuuden saavuttamiseksi. Tästä arvopohjasta on syntynyt myös ammattiyhdistysliike, sen laaja järjestäytyminen ja yhteiskunnallisesti tunnustettu asema. Heikompia ja varattomampia on tuettava eikä hyväksikäytettävä.

Tähän suomalaiseen taustaan peilaten usean tuhannen opiskelijan ja nuoren hyödyntäminen ilmaisena työvoimana tapahtumassa, jossa esiintyjille maksetaan huippupalkkiot, osallistujaliput maksavat parin kuukauden asumistuen verran ja omistajat käärivät hyvät voitot, näyttäytyy hyväksikäyttönä ja epäoikeudenmukaisena toimintatapana. Eikä se täytä miltään osin suomalaisen työelämän lakisääteisiä velvoitteita.

Hyvä maine syntyy hyvistä teoista, myös kulisseissa.

Kirjoittaja on Pron viestintäjohtaja.