#MeToo muuttaa maailmaa | Ammattiliitto Pro

#MeToo muuttaa maailmaa

7.10.2019 klo 09:00

Miksi koko maailma kuunteli kaksi vuotta sitten seksuaalisen häirinnän uhreja? Miksi juuri nyt? Professori Angela Davisin mukaan naiset ovat sanoneet ”MeToo” jo kauan. Niin kauan, että tämä olisi pitänyt ottaa vakavasti jo aikaa sitten.

Nyt aika oli oikea. Naisten oikeuksia ja lisääntymisoikeuksia vastaan hyökätään ympäri maailmaa. Toisaalta teknologian kehitys mahdollisti, että Tarina Burken tekemä työ ja Alyssa Milanon twiitti lähtivät lentoon. Journalistit kiinnostuivat asiasta, ja naiset tarttuivat aiheeseen ympäri maailmaa. Davis korosti, että taustalla oli viisikymmentä vuotta aktivistien työtä ja mielenosoituksia. #MeToo-liike kuitenkin osoitti, että solidaarisuus ja taistelu tuottavat lopulta tulosta.

#MeToo on luonut monille mahdollisuuden tuoda esille seksuaalista häirintää

Häirinnässä on kyse vallasta. Meidän tulee sukupuolen lisäksi huomioida esimerkiksi etnisen taustan tai luokan merkitys. Köyhälle, mustalla, Karibialta kotoisin olevalle, Floridassa työskentelevälle kotitaloustyöntekijälle seksuaalisen häirinnän esille tuominen on vaikeaa, jopa vaarallista. Pelkona on työn, toimeentulon, asunnon ja myös hengen menetys.

Seksuaalista häirintää kohtaavat myös miehet, mutta sen vaikutukset naisiin ovat isommat. Drífa Snædal, ensimmäinen nainen Islannin ammattiliittojen keskusjärjestön puheenjohtajana, kertoo, että Islannissa puolet palvelualalla työskentelevistä naisista ja neljäsosa miehistä kertoo kokeneensa seksuaalista häirintää. Häirintä vaikuttaa turvallisuuden tunteeseen työpaikalla erittäin paljon 10 prosentilla ja melko paljon 33 prosentilla naisista. Miehillä vastaavat luvut ovat nolla prosenttia.

Seksuaalinen häirintä on työelämässä yleistä, vaikka se on kielletty laissa lähes kaikkialla. Naisiin kohdistunut häirintä on rakenteellista, siksi sen ratkaisemisessakin tulee huomioida rakenteet. Seksuaalinen häirintä tapahtuu useimmin työpaikalla, jossa on muutenkin ongelmia yhdenvertaisuuden kanssa. Sukupuolten eriarvoisuuden vähentäminen vähentää myös väkivaltaa. Tasa-arvoista on vaikeampi käyttää hyväksi.

Tarvitaan parempaa lainsäädäntöä ja lain valvontaa, esimerkiksi ILO:n uuden työpaikkaväkivallan vastaisen sopimuksen ratifiointi on tärkeää. Tarvitsemme kuitenkin ennen kaikkea kriittistä instituutioiden ja toimintatapojen tarkastelua ja koko kulttuurin muuttamista.

Myös ammattiyhdistysliikkeellä on tässä tärkeä rooli. Marie Clarke Walker, jolla oli työntekijöiden puhehenkilönä merkittävä rooli uuden väkivallan ja häirinnän vastaisen yleissopimuksen hyväksymisessä tämän vuoden ILO:n konferenssissa, toi voimakkaasti esille, että ammattiyhdistysliikkeen tulee näyttää tässä työssä esimerkkiä.

Muutos on tapahtumassa. Monet vanhat viihdeohjelmat tuntuvat nyt katsottuna hämmästyttävän seksistisiltä. Erityisesti nuorten asenteet ovat muuttumassa. Tytöt, transnuoret ja pojat ajattelevat eri tavalla sukupuolen merkityksestä. Meidän velvollisuutemme on kuunnella heitä.

#MeToon jälkeen kukaan ei voi enää sanoa, että ei tiedä, että seksuaalinen häirintä on ongelma, johon tulee puuttua.

Kirjoittaja on Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija.

Hän osallistui syyskuussa Islannin hallituksen, Pohjoismaiden ministerineuvoston ja RIKK:n järjestämään #MeToo – Moving Forward -seminaariin. Seminaari oli paras mihin hän oli ikinä osallistunut.