Miksi Airpron lentolakko kohdistuu lomalentoihin? | Ammattiliitto Pro

Miksi Airpron lentolakko kohdistuu lomalentoihin?

14.2.2017 klo 12:20

Airpron matkustamohenkilökunta lentää ainoastaan niin sanottuja lomalentoja. Jos he menevät lakkoon, vaikutukset kohdistuvat valitettavasti aina lomalaisiin. Silti myös Airpron henkilökunnalla on perustuslain turvaama oikeus lakkoilla oikeudenmukaisen palkan puolesta.

Kansalaiset ovat oikeutetusti olleet närkästyneitä, että Pron ilmoittama Airpron matkustamohenkilökunnan lakonuhka kohdistuu juuri tavallisten palkansaajien lomamatkoihin. Meiltä on toivottu, että lakonuhka siirrettäisiin businessväen reittilentoihin.

Airpron matkustamohenkilökunta lentää ainoastaan ns. lomalentoja.  Jos he menevät lakkoon, lakon vaikutukset kohdistuvat valitettavasti aina lomalaisiin. Reittilentoja operoivien lentoyhtiöiden matkustamohenkilökunnat kuuluvat eri työehtojen piiriin. Silti myös Airpron henkilökunnalla on perustuslain turvaama oikeus lakkoilla oikeudenmukaisen palkan puolesta.

Lakoilla on yleensä se valitettava puoli, että ne aiheuttavat sivullisille harmia. Tässä tapauksessa lomansa ja matkansa ansainneille palkansaajille. Työntekijöillä on laillisesti käytettävissä vain sellaisia painostuskeinoja, jotka useimmiten aiheuttavat haittaa ja mielipahaa työnantajien lisäksi myös kansalaisille. Silti työntekijöillä – ihan meillä jokaisella – on tähän oikeus puolustaessamme oikeudenmukaisia palkkoja ja työehtoja.

Pro on ilmoittanut kahdesta eri lentoalan työtaistelusta. Ensimmäinen olisi alkanut sunnuntaina 19. helmikuuta. Tämä lakko on nyt siirretty alkamaan sunnuntaina 5. maaliskuuta. Toinen lakko olisi alkanut sunnuntaina 26. helmikuuta. Tämä lakko on nyt siirretty alkamaan sunnuntaina 12. maaliskuuta.

Työ- ja elinkeinoministeriö voi siirtää lakkoa vain, jos lakko kohdistuu yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin tai ne vahingoittavat huomattavasti yleistä etua. Oikeus- ja työministeri Jari Lindström ja valtakunnansovittelija Minna Helle katsoivat, että lomalennot ovat laissa tarkoitettu elintärkeä toiminto. Saman lakonuhan siirto on mahdollista vain kerran.

Kaikille ihmisille loma ja siihen liittyvä työstä palautuminen on elintärkeää. Ministeri ja sovittelija siirsivät haitan nyt yhdeltä lomaryhmältä toiselle. Eihän se itse asiaa eli Airpron lentoemäntien ja stuerttien huonoja palkkoja muuta miksikään.

Pro vetoaa ministeriin ja sovittelijaan, että he käyttäisivät vaikutusvaltaansa ensi sijaisesti työnantajaliitto Paltaan ja Airprohon tilanteen ratkaisemiseksi. Airpron matkustamohenkilökunta on palkkansa ansainnut, niin kuin lomalaiset matkansakin.

Airpron lentoemäntien ja stuerttien lakon syyt löydät täältä.

Kirjoittaja on palvelusektorin johtaja, jonka mielestä samasta työstä on reilua maksaa sama palkka. Twiittaa #normiliksat #airpro, jos olet samaa mieltä.