Minä – yrittäjä | Ammattiliitto Pro

Minä – yrittäjä

9.3.2018 klo 10:40

Siitä on nyt melko tarkalleen 30 vuotta, kun totesin eräänä kauniina elokuun päivänä olevani yrittäjä.

Tietämättä oikeastaan paljoakaan yritystoiminnasta,  päätin lähteä kauppaopistoon opiskelemaan kirjapitoa ja yritystaloutta. Samanaikaisesti selvittelin yrityksen perustamisen kiemuroita, juttelin vakuutusyhtiön mukavan miehen kanssa, avasin yritykselle pankkitilin ja ihmettelin mikä tulisi toiminimeni nimeksi.Verottaja tuntui silloin pelottavalta, mutta muutamat ennakkoverot oikaistuani, tuli se verotoimistonkin rouva tutuksi.

Syyskuun alussa minulla oli sitten oma balettikoulu ja vieläpä useassa eri kaupungissa. Muutin rakkaan harrastukseni työksi ja opin siinä sivussa, millaista on hoitaa yksin opetustyö, laskutus, kirjanpito, näytösten järjestäminen ja papereiden pyörittäminen.  Välillä oli rankkaa. Opiskelin päivät ja iltaisin ja viikonlpppyisin reissasin kaupungista toiseen innostamaan pienempiä ja suurempia tanssijan alkuja. Muistanpa myös useammankin  yön, jolloin ompelin pienten ballerinojen esityspukuja seuraavan päivän näytöstä varten. Esitykset olivat kuitenkin vuoden kohokohta ja sain tuntea valtavasti iloa tanssijoiden onnistumisten myötä.

Muutama vuosi myöhemmin perheeseemme syntyi ensimmäinen lapsi. Siinä vaiheessa tuntui hyvältä luovuttaa tanssikoulun pito seuraavalle henkilölle. Sain kaikkinensa hienon kokemuksen yritystoiminnasta nuorella iällä, tulimme toimeen yritystoiminnan tuloilla ja sydämeeni jäi ikuisesti palo luovuuteen ja uskallus hypätä uusiin ja vähän outoihinkin haasteisiin.

Jos siis ikinä olet unelmoinut yrittäjyydestä, suosittelen lämpimästi tarttumaan kiinni haaveistasi. Meiltä Prosta saat asiantuntevaa apua ja tukea yritystoiminnan eri vaiheissa!

Kirjoittaja on Pron palvelusektorin johtaja, jonka ideasta Pro aloitti maaliskuussa 2018  yksinyrittäjille ja ammatinharjoittajille oman palvelun.