Mitä yhteistä on Suomella ja Costa-Ricalla? | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

Mitä yhteistä on Suomella ja Costa-Ricalla?

23.12.2015 klo 09:45

Tiedätkö, mitä yhteistä on Costa Ricalla, Espanjalla, Etelä-Korealla, Iranilla, Iso-Britannialla ja Suomella?

Yhteistä ei ole kulttuuri, ei kieli, ei valtiomuoto eivätkä todellakaan saavutukset jalkapallossa. Näille maille ovat yhteistä toteutuneet tai uhkaavat hankkeet, joilla hyökätään rajusti työntekijöiden ja ammattiliittojen oikeuksia vastaan.

Vielä viime vuonna kuulimme Suomessa tukka pystyssä juttuja lakko-oikeuksien rajaamisesta, palkkojen leikkauksista, ammattiyhdistysaktiivien vainoamisesta ja työntekijöiden johtamisesta terrorilla ja pelolla. Toimintatavat vaihtelivat, joissakin maissa hyökättiin työntekijöitä vastaan raa’an brutaalisti, joissakin hienostuneemmin. Nämä kaikki tapahtuivat kuitenkin oman maamme ulkopuolella – jossakin kaukana, diktatuurissa tai muuten huonosti kehittyneessä maassa. Solidaarisuusvetoomuksen allekirjoittaminen heidän tueksi oli helppo juttu ja moraalisesti perusteltua.

Nyt on vuorovesi todella kääntynyt. Suomen ammattijärjestöt saavat solidaarisuuden osoituksia Afrikan ja Aasian maista, joissa ay-toiminta on usein merkinnyt jopa oman tai läheisten hengen vaarantamista. Suomen hallituksen pakkolakiuhka on tuonut meille runsaasti kielteistä julkisuutta. On ollut valtava järkytys ay-veljillemme ja sisarillemme maailmalla, että vauraassa, kehittyneessä ja demokraattisena pidetyssä Suomessa voisi tapahtua jotakin sellaista kuin palkan pienennys lomarahojen avulla, työajan lisääminen, sairaslomien palkan vähentäminen tai saavutettujen lomien lyhentäminen lainsäädännön pakottamana, ei sopien eikä neuvotellen.

Olen ollut ammattiyhdistyksessä aktiivina ja työntekijänä yli kolmekymmentä vuotta. Luottamukseni rakentavaan yhteistoimintaan työmarkkinoiden ja valtiovallan edustajien välillä Suomessa on saanut tänä vuonna todella kipeitä kolhuja. Sen sijaan uskoni ammattiyhdistysliikkeen tärkeyteen palkansaajille ja koko yhteiskunnalle on vain vahvistunut.

Liitytään liittoon ja tehdään yhdessä töitä sen eteen, ettei Suomesta tule työelämän takapajula.