Mörkö | Ammattiliitto Pro

Mörkö

17.6.2019 klo 08:00

Loppukeväästä Suomen Leijonat yhdistivät kansaa upealla jääkiekon maailmanmestaruudellaan. Mörkö ei ole enää koskaan pelkästään negatiivinen sana. Se ei oikeastaan ole enää sana, vaan pikemminkin käsite. Positiivinen käsite. Mutta mikä oli Mörön tärkein viesti meille kaikille? Joukkue, joukkue ja joukkue.

Kaikissa tilanteissa ja haastatteluissa niin Mörkö kuin kaikki muutkin pelaajat puhuivat yhdellä äänellä, korostivat yhdessä tekemistä, yhtenäisyyden merkitystä ja joukkueen voimaa. Luottamus joukkueen toisiin jäseniin, yhteisiin päämääriin ja yhdessä onnistumiseen oli kaikessa läsnä. Mörkö oli aina esillä, edusti koko joukkuetta, kantoi koko porukkaa esimerkillään ja oli valmis ottamaan iskuja vastaan kaikkien puolesta. Hieno Mörkö. Turvallinen Mörkö.

Monilla työpaikoillakin on Mörkö. Hän on useasti esillä, tikunnokassa, kantaa koko joukkuetta, työporukkaa, edustaa, tukee ja auttaa. Kuuntelee ja kyselee, tsemppaa ja ottaa iskuja vastaan kaikkien puolesta. Mutta nauttiiko tämä Mörkö samanlaisesta suosiosta, kiitoksista ja asemasta kuin Leijonien Mörkö? Toivottavasti, koska maailmanmestaruuksia tulee aina silloin tällöin, mutta töissä käymme säännöllisesti vuodesta toiseen.

Työpaikan Mörkö, luottamushenkilö – toimii hän sitten luottamusmiehenä tai työsuojeluvaltuutettuna – tarvitsee ympärilleen oman joukkueensa. Joukkueen, joka antaa kaikkensa, uskoo yhteiseen tekemiseen ja päämääriin. Toimii yhdessä Mörön kanssa, puhuu samoilla sanoilla ja nauttii yhteisesti saavutetuista tavoitteista. Jos joukkue toimii näin, pystyy Mörkökin parhaimpaansa. Mörön voimat kasvavat samassa suhteessa joukkueen kanssa. Kaiken lisäksi Mörön ja joukkueen turvana ovat taustajoukot. Leijonilla valmentajat, huoltajat, lääkärit ja muut tukijoukot. Työpaikankin Mörkö voi tukeutua taustajoukkoihin, sopimusala-asiamiehiin, sopimusalavastaaviin, lakiyksikköön ja koko muuhun Pron organisaatioon. Edunvalvonta on voimalaji ja Mörkö pystyy lähes mihin vain, jos hänellä on joukkue takanaan.

Uskallatko sinä luottaa Mörköön?

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies, joka uskoo joukkueen voimaan niin edunvalvonnassa kun jääkiekossa.