Muutosvastarintaa vai lahjoja kaikille? | Ammattiliitto Pro

Muutosvastarintaa vai lahjoja kaikille?

6.6.2018 klo 14:45

Miten se onkin, että mediassa ay-liikettä on käsitelty vuosikausia vanhakantaisena, nykymaailman muutoksista täysin ymmärtämättömänä muumiokeskittymänä, joka änkyröinnillään pyrkii kaikin tavoin vastustamaan hyvinvointia ja kehitystä?

Tätä totuutta on toitotettu niin, että jopa ystäväni lapsenlapsi tiesi lakkoilijat tyhmiksi ihmisiksi. ”Mitäpä ajattelit itse tehdä aikuisena, jos sinut pakotetaan töihin, etkä saakaan siitä rahaa?” 7-vuotias katsoi minua säälintäyteisin silmin ja vastasi: ”Mutta minähän antaisin niitä töitä!”

Entäpä aikuinen, joka kulkee elämänsä läpi pysähtymättä pohtimaan oikean ja väärän tiedon eroa? Se, mikä kuulostaa hienolta, tai se mikä saa edes jonkun ryhmän kuulostamaan pöljemmältä ja huonommalta kuin itse on, tuntuu hyvältä ja omalta oivallukselta. Ilman kyseenalaistamista puolivillaisinkin totuus tarttuu, jos sitä tolkutetaan riittävästi.

Jankutus muuttuvasta maailmasta on saanut mittasuhteet, joita tuntuu olevan noloa vastustaa.

Kukapa haluaisi leimautua pohjamudissa matavaksi olmiksi, kun ajan hermolla rikastutaan ja riemuitaan. Vanhan romuttamisen pakko on vimmainen, mutta kukaan ei pysähdy kertomaan, miksi, miten ja kenen hyväksi.

Mitä ay-liikkeen muutos olisi?

Lähtisimme tekemään lisää ilmaisia työtunteja talkoohengessä? Luopuisimme vanhanaikaisista vapaa- ja lepoajan käsitteistä? Emme enää uskoisikaan, että palkansaajien edut ovat pääasia?

Riemastuttava esimerkki muutoksen välttämättömistä tuulista on Harry Harkimon ja Mikael Jungnerin kansalaisliike. Perussuomalaisten hiipuminen tarjosi uudelle pukinkontille mahdollisuuden, ja jo nimi ”kansalaisliike” lupaa lahjoja ihan meille kaikille. Harvempi tuntuu muistavan, että noin vuosi sitten Harkimo hyökkäsi näyttävästi ammattiliittoja vastaan vaatimalla veronvähennysoikeuden lakkauttamista. Jos se aiheuttaisi liittoihin jäsenmääräkadon, Harkimo näkisi sen todisteena aikansa eläneen ay-liikesysteemin luonnollisesta ja väistämättömästä poistumasta.

Aabrahamien aikaan taivaasta sataman mannan on Uusi Kansalaisliike siis päivittänyt kultapölyksi.  Mihin siinä ay-liikettä tarvitaan, jos usko on vankkumaton?

Kirjoittaja on prolainen luottamusmies, joka pysähtyi miettimään muutosta.