Näpit irti | Ammattiliitto Pro

Näpit irti

11.11.2017 klo 08:30

Yhteistyökumppanin käsi eksyy konferenssin päivällisellä polvelle. ”Hyvä tukka, mutta ole varovainen, ettei perse leviä”, työkaveri heittää. Ihminen menee sanattomaksi, voimattomaksi, ei ymmärrä mitä tapahtui. Vasta myöhemmin tulee mieleen, että epämiellyttävä tilanne oli häirintää. Vasta kotona tulee mieleen, mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä.

Sosiaalisen median #MeToo -kampanja on nostanut ahdistelukokemuksia esille viime viikkoina. Seksuaalista häirintää on kaikenlainen seksuaalinen koskettelu ja huomio, jota henkilö ei halua. Kohteena ja tekijänä voi olla mies tai nainen. Seksuaalinen häirintä mitätöi ihmisen. Jatkuessaan se voi kuormittaa ja vaarantaa jopa terveyden. Häirintä vaikuttaa myös negatiivisesti koko työyhteisön toimintaan.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston mukaan seksuaalinen häirintä päätyy vain harvoin työsuojeluviranomaisen tietoon. Yhteydenotoissa on usein kyse siitä, että työnantaja häiritsee. Usein ei haluta, että viranomainen vie asiaa eteenpäin. Ei uskalleta, ei haluta vaarantaa työpaikkaa tai urakehitystä. Yritetään unohtaa. Katsotaan ohi, kun nähdään tapahtuvan muille.

Myös prolaisten työpaikoilla tapahtuu häirintää, ja Pron työmarkkinatutkimuksen mukaan viimeisen vuoden aikana henkisen väkivallan, kuten kiusaamisen, häirinnän ja ahdistelun kokemuksia on ollut 13,6 prosentilla vastaajista. Naisilla kokemuksia on miehiä enemmän.

Seksuaaliseen häirintään on otettava nollatoleranssi. Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä on kielletty tasa-arvolaissa ja terveyttä vaarantava häirintä työturvallisuuslaissa. Seksuaalinen ahdistelu on myös kielletty rikoslaissa. Jo yksittäinenkin seksuaalisen häirinnän teko saattaa riittää täyttämään terveyttä vaarantavan häirinnän tunnusmerkit. Häiritsijälle tulee huomauttaa, että ei hyväksy toimintaa. Työnantajan velvollisuus on toimia tiedon saatuaan. Työsuojeluvaltuutettu, luottamusmies ja työterveyshuolto voivat tukea ja auttaa viemään asiaa eteenpäin.

Työpaikalla häirinnästä pitää kysyä kehityskeskusteluissa ja työhyvinvointikyselyissä. Asioihin on puututtava välittömästi, jotta huono käytös ja ahdistelu eivät muodostu osaksi työpaikan kulttuuria. Työpaikalle on hyvä laatia omat ohjeet siitä, miten häirintään puututaan. Johtajien linjaukset ja ulostulot siitä, että häirintä on työpaikalla kielletty ja että siihen puututaan välittömästi, ovat tärkeitä.

Ammattiliitto Pro toimii syrjinnän ja häirinnän ehkäisemiseksi ja poistamiseksi. Koulutamme luottamushenkilöitä, sekä neuvomme ja tuemme jäseniämme. Kansainvälisesti olemme mukana lobbaamassa uuden ILO:n yleissopimuksen puolesta, jonka aiheena on naisiin ja miehiin työelämässä kohdistuvan väkivallan ja häirinnän lopettaminen.

Jokainen voi katsoa myös omaa toimintaansa. Huolehditaan siitä, että kunnioitamme itse työkavereidemme rajoja ja tuemme toinen toisiamme. Kenenkään ei tarvitse sietää loukkaavaa ja epämiellyttävää käyttäytymistä.

Kirjottaja on Pron työympäristö- ja tasa-arvoasiantuntija, jonka mielestä tasa-arvo on ihmisoikeus.

Linkki Pron tutkimuksiin: https://tiedostot.proliitto.fi/tmt/TEST/sector_analysis.html
Valitse kohdemittaristo: Sosiaalisten suhteiden terveys työpaikalla.