Näytelmä tyhjälle salille | Ammattiliitto Pro

Näytelmä tyhjälle salille

16.4.2018 klo 13:10

Onhan sitä tullut neuvoteltua jos minkäkin sorttisissa työelämän teattereissa, mutta kyllä ylitse kaiken menee pienen sopimusalan työehtosopimusneuvottelut.

Listataanko esitys komedian, murhenäytelmän vai farssin puolelle, on vaikea sanoa, kun olin mukana ensimmäistä kertaa.

Aikoinaan noviisiluottamusmiehenä koin karvaita pettymyksiä, tappiomielialaa, ihkaoikeata kiusaamista työnantajan taholta ja murhamielisyyttä omalta puoleltani. Vahva uskoni työlakeihin ja ay-liikkeeseen pakotti eteenpäin, enkä uskossani ollut yksin. Osasin vaatia silloiselta Toimihenkilöunionilta sen, mihin liitto oli sitoutunut, ja työyhteisöltäni sain yksimielisen tuen. Kuormitin liiton lakiosastoa keskimääräistä enemmän, ja joskus sopimusvastaava oli varmaan helisemässä puheluitteni vuoksi.

Jälkeenpäin tuumittuna kaikki kannatti. Kun aikaisemmin noudatettiin yrityksen kansainvälisiä sääntöjä Turkin malliin, nyt kaikessa kunnioitetaan Suomen työlakeja ja voimassaolevaa työehtosopimusta. Pron kouluttajat käyvät jakamassa tietoa työhyvinvoinnista, ja työaikamalleja olemme voineet neuvotella paikallisesti molempien osapuolien tarpeita sovitellen.

Luottamusmiehenä minulla on ollut roolini, mutta suurin syy muutoksiin on kuitenkin työnantajapuolella. Kun ylin johto vaihtui muumiolinjalta 2010-luvulle, alkoi yrityksen kasvu kaikin tavoin. Osana kasvua, väitän, on ollut suhtautumisen muuttuminen yhteisesti sovittaviin asioihin. Asioista on oikeasti neuvoteltu, ei riidelty käräjäoikeuden tuulikaapissa. Tämä ei tarkoita, että kellisimme ratkaisujemme kanssa yhteisellä, kultareunaisella pilvenhattaralla, ei, mutta asioita ratkotaan ilman uhkailuja. Edelleen liiton lakimiehen neuvoja joskus tarvitaan, koska molemmat osapuolet pyrkivät sopimusehdot täyttäviin ratkaisuihin.  Vaikka asiat ovat hyvin, edelleen kaikki toimihenkilöt kuuluvat liittoon, myös ylemmät. Siperian oppi kantaa.

Suureen tes-näytelmään takaisin. Pienen sopimusalan neuvottelupöydässä vallitsee töpinän ilmapiiri. Neuvotteluihin on sovittu käytettäväksi tietty aika, ja siihen on sitten tarjottava small talkia eli täytettä pöydän molemmilta puolilta. Lopputulos on pitkälti ennalta tiedossa, koska raamit on rustattu isojen teollisuussopimusten mukaan. Asetelmat ovat kuin muinaisen Teiniliiton koulukohtaisissa neuvotteluissa.

Mukaneuvottelujen päätteeksi eteen printataan työnantajapuolen anteliaasta printteristä allekirjoitusversio, johon on vielä lätkäisty toimintaohjeet paikallisen erän jakamisperusteista, eli miten jaetaan kivat ja kehvelit karsinoihinsa.  Siinä sitten allekirjoitat ja ajattelet, että vitutukseen ei kuulemma kuole. Kahvipaketin suuruinen korotushan on kuitenkin kaikille pienituloisille taattu.

Kirjoittaja on prolainen luottamusmies, jonka usko tes-neuvotteluihin horjui.