Onko jotain päässyt unohtumaan? | Ammattiliitto Pro

Onko jotain päässyt unohtumaan?

6.11.2018 klo 18:50

Tämän syksyn aikana ammattiyhdistysliike on joutunut puolustamaan jäseniään työtaistelutoimin. Monista keskusteluista ja tapaamisista yksi asia on jäänyt mietityttämään minua. Onko yhdessä tekemisen tai toimimisen taito ja usko kadonnut?

Ymmärrän toki ihmisten huolen omasta tilanteestaan tai pelon mitä tästä saattaa seurata minulle. Mitä jos muut, tai varsinkin työnantaja pistää minut ”mustalle listalle”? Eikö yhdessä toimiminen olisi vastaus ja suoja tällaisissa tilanteissa?

Miettikää vaikka seuraavaa tilannetta: torille on kerääntynyt 500 ihmistä. On sovittu, että kaikki pukeutuvat mustiin vaatteisiin. Kaikki paitsi ne kaksi, joilla on päällään punaiset vaatteet. Mieti, miten vaikeaa olisi löytää tuosta väkijoukosta joku tietty ihminen, jolla on mustat vaatteet päällä. Mieti sitten, kuinka helppoa olisi löytää jompikumpi punaisiin pukeutuneista.

Sama tilanne toteutuu mielestäni työpaikoilla. Jos kaikki pukeutuisivat mustiin, siis toimisivat samalla tavalla, olisivat kaikki turvassa, koska yksittäinen henkilö ei erottuisi muista. Mutta jos joku laittaisi punaiset vaatteet päälleen – siis toimisi toisin kuin kaikki muut – eikö hänet olisi helppo huomata ja poimia joukosta pois?

Yhdessä toimiminen siis antaa suojan meille kaikille. Ei se, että toimimme oman mielemme mukaan, vaikkei aina asiasta olisikaan kaikilta osin samaa mieltä. Tikunnokkaan pääsee paljon varmemmin toimimalla toisin kuin muut.

Monissa asioissa toimimme laumasieluisesti. Esimerkiksi pukeutumisessa valtaosa meistä noudattaa koodia, jolla emme erotu liiaksi muista. Miksi haluamme olla individualisteja silloin, kun pitäisi yhdessä taistella toistemme puolesta? Miksi emme silloinkin voisi toimia laumasieluisesti, kun teemme niin muutoinkin? Silloin meillä olisi mahdollisuus puolustaa yhteisiä etuja tai saavuttaa uusia asioita meille kaikille.

Olisiko se niin kamalaa, jos joskus toimisi jonkun toisen puolesta, vaikka omat edut eivät olisikaan suoraan uhattuna?

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies, jolla on vielä uskoa yhdessä tekemiseen.