Opiskelija tienhaarassa – Pro tukenasi | Ammattiliitto Pro

Opiskelija tienhaarassa – Pro tukenasi

2.3.2018 klo 18:05

Tuleva opiskelija joutuu kohtaamaan työelämän epävarmuuden jo täyttäessään yhteishakulomaketta. Miten tulevaisuuteen voi varautua, kun työelämä siintää vuosien päässä horisontissa?

Millainen on yksilön rooli yhteiskunnassa, jossa yksilönvapautta ja vastuuta korostetaan etenkin työmarkkinoilla? Samaan aikaan kilpailu koulutus- ja työpaikoista kasvaa. Olemme tienhaarassa, jossa odotuksiimme nykyiseen talousmaailmaan liittyy suuria toiveita ja vähintäänkin yhtä suuria epäsuhtia.

Hyvinvointivaltio rakentui aikanaan olosuhteisiin, mitkä nykymaailmassa eivät enää vallitse. Tällä hetkellä taloudellinen kehitys on oleellisesti epävarmempaa ja sen ennustaminen on muuttunut vaikeammaksi.

Tuleva opiskelija joutuu näiden kysymysten eteen täyttäessään muutaman viikon kuluttua korkeakoulujen yhteishakulomaketta Opintopolku.fi:ssä. Jo tässä vaiheessa pitäisi osata ennustaa, minkälainen on oman tulevan alan ja työmarkkinoiden tilanne kolmen, neljän tai viiden vuoden kuluttua.

Monelle opiskelijalle ensimmäinen kosketus työelämään ja omaan alaan tulee kesätöissä tai harjoittelussa. Meille Opiskelijaliitto Prossa on tärkeää, että opiskelijat löytävät laadukkaita harjoittelupaikkoja. Ne avaavat mahdollisuuksia löytää itselleen jo opiskeluaikana motivoivia uramahdollisuuksia.

Olemme tukenasi opintojen alkumetreiltä läpi työelämään. Laadukkaita harjoittelupaikkoja löydät Työpaikkatutkasta tai jos mietit urakehitystä, voit jutella henkilökohtaisen uravalmentajan kanssa.

Vaikka opintojen aikana työ- ja harjoittelupaikkoja riittäisi, voi käydä niin, ettei työtä löydy heti valmistumisen jälkeen. Siihen voi varautua kerryttämällä ansiosidonnaista työttömyysturvaa jo opiskellessa. Jos yrityksen perustaminen kiinnostaa, niin neuvomme myös siinä.

Työelämän turvaverkot saat kuntoon helposti täyttämällä Opiskelijaliitto Pron liittymislomakkeen heti, kun opiskelupaikka on tiedossa.

Kirjoittaja on Opiskelijaliitto Pron puheenjohtaja.