Ota ilmastonmuutos puheeksi kahvipöydässä | Ammattiliitto Pro

Ota ilmastonmuutos puheeksi kahvipöydässä

27.9.2019 klo 10:00

Kuluva viikko on ollut ilmastonmuutoksen superviikko. Ilmastohuoli on lyönyt vasten kasvoja jokaisesta kanavasta - ja hyvä niin. Tulevaisuuden suunnitelmia yhdistää osaavan henkilökunnan, tutkimuksen ja tuotekehityksen sekä päästöttömän sähkön tarve.

Ilmastoviikon maanantaina  Työ- ja elinkeinoministeriö julkisti hankkeen, jossa eri toimialat ryhtyvät luomaan polkuja kohti vähähiilistä teollisuutta. Tiekarttoja ryhtyvät rakentamaan metsä-, energia-, kemia- ja teknologiateollisuus. Niiden investointisyklit ovat pitkiä, jopa kymmeniä vuosia, joten tulevaisuuden päästövähennykset tapahtuvat suurina kertahyppyinä, ei tasaisella tahdilla. Kaikkia tulevaisuuden suunnitelmia yhdisti osaavan henkilökunnan, tutkimuksen ja tuotekehityksen sekä päästöttömän sähkön tarve. Samat elementit ovat pohjana myös STTK:n yhteisessä ilmastolinjauksessa, jota rakennetaan parasta aikaa.

Samalla viikolla julkistettu kansainvälisen ilmastopaneelin eli IPCC:n erikoisraportti kertoi jäätävää tarinaa. Koralliriutat on jo menetetty, kalakannat kutistuvat ja Suomen talvien lumipeite ohenee. Muutaman vuosikymmenen päästä Helsingissä on lunta enää satunnaisena vieraana. Lapsemme elävät aikuisuuttaan hyvin erilaisessa maailmassa kuin me nyt. Katse alkaa kääntyä ilmastonmuutoksen torjunnasta siihen sopeutumiseen.

Pron jäsentutkimuksissa on säännöllisesti mitattu jäsentemme kokemusta yritysten ympäristövastuullisuudesta ja vaikuttamismahdollisuuksista organisaatioiden toimintaan. Jäsenemme vaativat yrityksiltä ympäristövastuuta, mutta omat vaikutusmahdollisuudet koetaan varsin rajallisiksi.

Nyt on aika muuttaa asioita: me kannustamme joka ikistä jäsentämme perheineen tekemään ilmastotekoja – arjessa ja työpaikalla. Suomen Ilmastolakkopäivänä 27.9. toivon, että jäsenemme ottavat ilmastoasiat kahvi- ja kokouspöydän puheenaiheeksi. Sen lisäksi Sitra antaa vinkkejä llmastolakkopäivän viettoon.

Yhdessä voimme vaikuttaa. Me rakennamme luonnonvaroja säästävää kiertotaloutta ja digitaalista maailmaa, me vaikutamme finanssisektorilla vastuullisten sijoitustuotteiden menestymiseen, me rakennamme uusia palveluita ja teollisuutta, jotka käyttävät energiaa entistä tehokkaammin ja lisäävät ihmisten hyvinvointia.

Prolaiset, reilut 100 000 palkansaajaa, voivat joka ikinen päivä työssään toimia sen eteen, että yritysten toiminta muuttuu entistä ilmastoystävällisemmäksi.

P.S. Tule kuulemaan ja keskustelemaan 17.10.2019 ilmastonmuutoksesta ja sen torjumisesta Pron jäsenille ja ystäville tarkoitettuun tilaisuuteen. Illan aikana kuulemme alustukset luonnon monimuotoisuudesta, kiertotaloudesta ja ruokahävikistä. Samalla mietimme ryhmissä millaisia konkreettisia toimia me prolaiset ja myös muut osallistujat voimme tehdä ilmaston muutoksen hillitsemiseksi. Tilaisuus järjestetään 17.10.2019 Pron toimistolla Helsingissä, lue lisää täältä ja ota kaveri mukaasi.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhteista vastaava asiantuntija, joka uskoo, että vain hyvinvoivat ihmiset pystyvät ratkaisemaan ilmastokriisin.