Palta haluaa jaksotyön rahoitusalalle – uhkana jopa 75 tunnin palkaton työajanpidennys | Ammattiliitto Pro

15.6.2020 klo 07:00

​Palvelualojen Työnantajat PALTA halusi sopia jaksotyöstä rahoitusalalle viime talven työehtosopimuskierroksella. Me sopimusta neuvotelleet emme innostuneet asiasta, kuten emme innostuneet kahta vuotta aiemminkaan, kun sitä meille esitettiin. Asia nousee kuitenkin syksyllä esiin rahoitusalan työaikatyöryhmässä, koska työnantajaliitto sitä haluaa.

Miksi sitten emme halua jaksotyötä rahoitusalalle? Ensinnäkin sen vuoksi, että jäsentemme ylityökorvaukset tulisivat heikkenemään, kun ylityökorvaukset eivät enää määräytyisi vuorokautisen tai viikoittaisen ylityön perusteella, vaan kahden tai kolmen viikon työjakson perusteella. Tämä merkitsisi, että 100 %:lla korotetut ylityötunnit poistuisivat tai ainakin merkittävästi vähenisivät.

Suurempi syy haluttomuuteemme on kuitenkin se, että Palta on valmis lyhentämään työjakson säännöllistä työaikaa arkipyhäjaksoissa vain, jos arkipyhälle on merkitty työvuoro. On vaikea kuvitella, että pankit teettäisivät työtä uudenvuodenpäivänä, vappuna, juhannuksena tai jouluna. Eivät asiakkaatkaan silloin palvelua kaipaa. Niinpä toimihenkilöt saisivat korvauksetta tehdä arkipyhät takaisin saman jakson sisällä työskentelemällä lauantaina tai sunnuntaina. Siinä, missä nykyisin viikolle sattuvat arkipyhät ovat vapaapäiviä ja lyhentävät säännöllistä työaikaa, jaksotyössä työntekijä saisi korvata itse jokaisen arkipyhän palkattomalla työllä.

Arkipyhien lukumäärä vaihtelee vuosittain. Tänä vuonna on yhteensä 9 viikolle sattuvaa arkipyhää. Viime vuonna niitä oli 10. Paltan kannan mukaan jaksotyötä tehtäessä olisivat työnantajat viime vuonna voineet teettää palkatonta työtä toimihenkilöillä jopa 75 tuntia (10 x 7,5 tuntia). Määrä on kolminkertainen kilpailukykysopimuksen 24 tuntiin verrattuna.

Ammattiliitot ovat kautta aikojen osoittaneet vastuullisuutta vaikeina aikoina. Työnantajaliitot ovat sen sijaan härskisti ajaneet vain työnantajien etua. Tämä huomattiin myös päättyneellä työmarkkinakierroksella. Työajanpidennys annettiin kilpailukykysopimuksessa työnantajille ilmaiseksi, mutta sen poistaminen piti maksaa muina työehtojen heikennyksinä.

Edellä oleva kannattaa muistaa, kun jaksotyöajasta syksyllä keskustellaan työaikatyötyhmässä.

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron rahoitusalan sopimusalavastaava.