Pysähtyminen generoi aikaa | Ammattiliitto Pro

Pysähtyminen generoi aikaa

18.2.2019 klo 08:00

Tiedätkö sinä, mitä sinun pitää töissä tänään tai tällä viikolla tehdä. Entä missä järjestyksessä, mikä on kaikkein tärkeintä?

Mikäli kyllä, olet onnekas. Useimmat meistä löytävät itsensä kuitenkin tilanteesta, missä tehtäviä on liian paljon, osa niistä isoja ja suurin osa pientä silppua. Ja tämä kaikki on suloisessa sekamelskassa eikä oikein tiedä mistä aloittaa.

Pysähtyminen tämän kokonaisuuden äärelle kannattaa. Parhaan tuloksen saat, kun pysähdyt kollegan tai tiimin kanssa.

Tiimipalaverit käytetään usein tiedotusluontoisten asioiden ja tilanneanalyysin läpikäyntiin. Entäpä jos ottaisitte silloin tällöin riittävästi aikaa ja pohtisitte yhdessä mikä on tärkein tehtävä – se perustehtävä. Sen pohtiminen voi avata arvaamattomia näköaloja työkavereiden ajattelutapaan. Mikä parasta, perustehtävää palvelemattomasta tekemisestä – siitä säätämisestä – on helpompi luopua yhdessä.

Usein näissä keskusteluissa oppii paljon uutta omasta työstä ja sen tekemisestä. Kun pohdit asioita ääneen muiden kanssa, voi olla, että kollegasi on jo ratkaissut ongelmasi viime viikolla. Tai voit auttaa työkaveria löytämään uusia ratkaisuja ja parhaimmillaan auttaa häntä juuri sillon, kun hän sitä eniten tarvitsee, muttei ehkä osaa siitä kysymättä kertoa.

Aika ajoin tapahtuva pysähtyminen perustehtävän äärelle maksaa vaivan. Hedelmällisintä se on yhdessä. Kysykää toisiltanne: mikä on se asia, joka on työsi kannalta kaikkein tärkein?

Keskustelua helpottaaksenne voitte pyytää apua työnohjaajalta. Hänet on koulutettu auttamaan työyhteisöjä tällaisissa pohdinnoissa. Työnohjausta käytetäänkin yhä enemmän ja enemmän myös business-maailmassa.

Minun perustehtäväni on jokaisen jäsenen edunvalvonta omilla sopimusaloillani. Mikä on sinun?

Kirjoittaja on Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava.