Saisiko olla kikytystä vai kyykytystä? | Ammattiliitto Pro

Saisiko olla kikytystä vai kyykytystä?

18.2.2020 klo 13:20

Syksystä saakka neuvottelupöydissä on juotu kahvia ja odoteltu vientialojen työehtoratkaisuja. Jos palkkaratkaisut tehtäisiin keskitetysti kuten aiemmin, syvemmän kyykyn sijaan olisi mahdollista keskittyä aidosti alakohtaisiin, liittokohtaisiin ja erityisesti jäsenille merkityksellisiin kysymyksiin.

Kulunut työehtosopimusneuvottelukierros on allekirjoittaneelle vasta toinen, mutta verrattuna kahden vuoden takaiseen, tämä kierros on ollut täynnä omituisuuksia. Alun perin puhuttiin aidosta liittokierroksesta, jossa otetaan huomioon sopimusten alakohtaisuus. Neuvoteltaisiin siis aidosti kullekin alalle tärkeistä asioista. Vientiteollisuuden mallit häilyivät jossain taustalla, mutta arvasikohan lopulta kukaan, miten vientiteollisuuden ratkaisujen odottaminen ja erityisesti kilpailukykysopimuksen mukaisen työajanpidennyksen poistaminen tulee vaikuttamaan neuvotteluiden dynamiikkaan, työtaisteluiden määrään tai laajuuteen?

Työnantajapuoli naulasi kantojaan erityisesti kilpailukykysopimuksen työajanpidennyksen kohtalosta mediassa jo puoli vuotta ennen neuvottelujen alkuja. Noista naulauksista onkin sitten ollut vaikea päästä eteenpäin. Neuvotteluja on käyty jopa viime syyskuusta lukien: on juotu kahvia, puhuttu säästä, taivasteltu työajanpidennyksen etuja ja haittoja. Perusteltu puolin ja toisin, miksi se pitäisi poistaa ja miksi ei. Niin monet neuvottelukerrat olemme joutuneet perumaan, koska työnantaja halusi odottaa vientiteollisuuden ratkaisuja.

No nyt niitä ratkaisuja on sitten tullut, mutta sekään ei tunnu riittävän. Kiky-tuntien kohtalosta ja saavutettujen tulosten tulkintavaikutuksesta ollaan edelleen eri mieltä. Monissa neuvottelupöydissä ovat varsinaiset tekstikysymykset kutistuneet pieniksi. Lopulta neuvotellaankin enää kiky-tunneista ja palkankorotuksen muodosta. Voidaan siis todeta, että tämä kierros on kaikkea muuta kuin aito liittokierros.

Tes-neuvotteluprosessi ei allekirjoittaneen mielestä ylipäätään ole kovin tehokas: paljon työtä ja odottelua, kahvittelua ja peruttuja kokouksia. Jotenkin tuntuisi siltä, että jos tämä on trendi myös tulevaisuudessa, voisi olla helpompaa, että kaikki palkkaratkaisut tehtäisiin jo ennen varsinaisen kierroksen alkua. Siis vanhaan malliin. Sitten olisi mahdollista keskittyä aidosti alakohtaisiin, liittokohtaisiin ja erityisesti jäsenille merkityksellisiin kysymyksiin.

Tähän loppuun voidaan todeta, että huh… Kyllä tämä tästä näyttää pikkuhiljaa lähtevän liikkeelle. Joitakin sopimuksia on saatu maaliin, palkkoja korotetaan ja se ikävä, nelikirjaiminen sanakin, on saatu lakaistua ainakin pienemmäksi ärsytykseksi. Ei siis enää kikytystä eikä kyykytystä! Lämmin kiitos kaikille neuvottelijoille ja jäsenille tuestanne.

Mukavaa kevään odotusta kaikille!

Kirjoittaja on Pron palvelusektorin johtaja, joka haluaisi aidon liittokierroksen, jossa keskityttäisiin alakohtaisiin ja jäsenille merkityksellisiin kysymyksiin.