Solmut voivat aueta, kun ajattelet ääneen | Ammattiliitto Pro

Solmut voivat aueta, kun ajattelet ääneen

22.10.2018 klo 16:05

Epäselvät tavoitteet ja vaatimukset, kiire ja liian lähellä häämöttävät deadlinet ovat useimpien työpaikkojen ja palkansaajien jokapäiväistä elämää. Tätä ei helpota se tosiasia, että työpäivät ja -viikot ovat miljoonasta pienestä asiasta ja keskeytyksestä rikkonaisia. Hyvin vähän voi olla ennakoitavissa. Se tunne, kun työpäivän lopun jo häämöttäessä huomaat, ettet ole tehnyt yhtään niistä tehtävistä, jotka olit suunnitellut tekeväsi tuon päivän aikana. Siitä tunteesta useimmat meistä saavat kiinni.

Ihmisillä on monia tapoja saavuttaa hallinnan tunne näissäkin tilanteissa. Joku pystyy sulkemaan työasiat mielestään työpäivän päätyttyä, toiselle harrastus on tapa saada ajatukset aivan muualle. Nokkelimmat ovat organisoineet tekemisensä ja päivänsä niin hyvin, että kaaos on hallinnassa.

Työnohjaajan avustamana ratkaisuja

Hallinnan tunne, uusia näkökulmia ja selviytymisstrategiota saattaa löytyä, kun keskustelee työstään ja sen tekemisestä työnohjaajan kanssa. Työnohjaaja ei anna valmiita neuvoja. Työnohjaajan avustamana sinä itse löydät juuri sinulle parhaan tavat vastata työpäiväsi tuomiin haasteisiin. Työnohjaus ei ole terapiaa, vaan siinä etsitään ratkaisuja niihin ratkaistaviin asioihin, ettei työ kuormita liikaa.

Toimivat ratkaisut löytyvät, kun asioista uskaltaa ja on lupa puhua juuri niin kuin ne nyt ovat. Ja tietysti siitä, miten asiat olisivat paremmin ja miten sen tunteen saavuttaa.

Käynnistämme parhaillaan luottamushenkilöiden työnohjausta

Tavoitteena on tukea luottamushenkilöiden jaksamista työpaikalla. Työnohjaaja voi auttaa sinua esimerkiksi työpaikan hankalien tilanteiden ratkaisemisessa, kokonaisuuksien jäsentämisessä, tavoitteiden konkretisoinnissa ja saavuttamisessa.

Toiminnan käynnistämisvaiheessa työnohjausta on saatavilla resurssien salliessa myös jäsenten omaan työhön. Keskustelut ovat ehdottoman luottamuksellisia. Ohjauksen teeman päättää aina ohjattava. Tapaamiset ovat joko fyysisiä tai jonkun sähköisen välineen avustuksella tapahtuvia. Usein tapaamisia on enemmän kuin yksi, jokaisen ohjattavan kanssa asiasta sovitaan erikseen. Palvelu on maksutonta. Ohjaaja on vielä opiskeluvaiheessa, mutta ohjausosaamista on jo kertynyt. Mikäli kiinnostuit, ota yhteyttä sanna.nurminen@proliitto.fi.

Kirjoittaja on sopimusalavastaava, jonka mielestä vaikeiden asioiden kanssa ei kannata jäädä yksin.