Stieg Larsson oli niin paljon enemmän | Ammattiliitto Pro

Stieg Larsson oli niin paljon enemmän

27.1.2020 klo 09:00

Teimme Pääkipu ja Helsingin Toimihenkilöt yhdistysten kanssa tammikuussa matkan Tukholmaan. Lauantai-päivälle olimme sopineet tavallisuudesta poikkeavaa ohjelmaa.

Poikkeavana ohjelmana lähdimme Stieg Larssonin Millenium-trilogian tapahtumapaikoille Södermalmille. Siksipä jo joululomalla paneuduin Stieg Larssonin elämään lukemalla hänen leskensä Eva Gabrielssonin kirjan ”Stieg, minä ja Millenium”.  Larsson kirjoitti Millenium-sarjaa pari vuotta, mutta teki koko elämänsä töitä toimittajana. Kirjassa kuvataan sitä ahdistusta ja pelkoa, jonka kanssa Larsson joutui elämään. Kirjasta nimittäin välittyy myös vähemmän ruusuinen kuva ruotsalaisesta yhteiskunnasta. Ei auttanut muu, kuin lukea perään Finlandia-palkinnon saaneen Tapio Tammisen kirjan ”Kansankodin pimeämpi puoli”.

Vallan väärinkäyttö ja syrjintä saivat Larssonista kovan vastustajan. Ruotsilla on valitettavasti pitkät perinteet uusnationalismista ja äärioikeistolaisuudesta. Larsson hyökkäsi näitä vastaan kirjailijana ja mm. Expo-lehden päätoimittajana. Lehden toimitus sai jatkuvasti uhkauksia, lehteä myyvien kirjakauppojen ikkunoita rikottiin ja kirjapainon seiniin spreijattiin hakaristejä. Uhkailuja ja väkivallantekoja tapahtui muuallakin yhteiskunnassa, jopa ay-liikkeessä. 1999 ay-aktiivi Björn Söderberg paljasti liittonsa lehdelle, että liiton paikallisosaston hallituksessa on henkilö, joka on mukana näkyvästi uusnatsien toiminnassa. Ei kulunut kauaa, kun Söderberg ammuttiin kotiovellaan kuoliaaksi. Teon suorittaneet kertoivat myöhemmin syyksi Söderbergin tekemän paljastuksen. Söderbergin ammattiliitto (SAC) jakaa joka vuosi hänen muistokseen siviilirohkeuspalkinnon.

Larssonin kirjojen päähenkilö on Lisbet Salander. On viitteitä, että hahmon esikuva on Peppi Pitkätossu ja että Larsson on halunnut osoittaa, mitä Pepille tapahtuu, kun hän aikuistuu. Vain erilaisuutta kunnioittavassa, suvaitsevassa yhteiskunnassa heidän tarinansa saa onnellisen lopun.

Kirjoittaja on Pron kehittämispäällikkö.