Syksyn yt-sato on runsas media-alalla | Ammattiliitto Pro

Syksyn yt-sato on runsas media-alalla

25.9.2019 klo 09:45

Kuluva syksy on jälleen käynnistänyt yt-menettelyjen sarjan media-alalla. Viimeisimpänä joukkoon liittyi Ilkka-konserni, joka suunnittelee kahden päivälehden, Seinäjoella ilmestyvän Ilkan ja Vaasassa ilmestyvien Pohjalaisen yhdistämistä.

Aikaisemmin muun muassa Kaleva ja PunaMusta Media ovat aloittaneet yt-menettelyt, samoin painotalo Grano koskien koko konsernia. Positiivisen tulosvaroituksen antanut Keskisuomalainen-konserni ilmoittaa sekin, että toimintaa joudutaan tehostamaan myös jatkossa.

Suomeksi tämä tarkoittanee yt-menettelyä ja rationalisointia - siis työpaikkojen vähenemistä.

Niin Kaleva, PunaMusta kuin Keskisuomalainenkin ovat olleet viime aikoina ahkeria yritysostajia. Ei siis yllätä, että nyt ollaan tilanteessa, jossa ostoksia sovitetaan yhteen kokonaisuuteen. Tämä tarkoittaa päällekkäisyyksien karsimista ja media-alan työpaikkojen vähentymistä. Panostajan omistama Grano on perustanut koko strategiansa yritysostoihin. Sekin on nyt siis siirtynyt vaiheeseen, jossa ilmeisesti pääasialliset ostot on tehty ja siirrytään rönsyjen leikkaamiseen.

Media-ala jakautuu entistä selvemmin kasvajiin ja kutistujiin. Median kuluttajien kannalta keskittyminen tarkoittaa myös vaihtoehtojen vähenemistä, kun samoja juttuja julkaistaan konsernien kaikissa lehdissä.

Konsernien kasvaminen yritysostoin on myös johtanut tilanteeseen, missä työehdot vaihtelevat tytäryhtiöittäin. Yhä useampi konsernien omistama yhtiö on järjestäytymätön ja siis työehtosopimusten ulkopuolella. Vain perinteiset kustannus- ja painoyhtiöt ovat edelleen alan omien työehtojen piirissä. Eriarvoisuus työntekijöiden kesken lisääntyy, kun työnantaja hajauttaa työehtoja.

Järjestelyjen voittajia ovat yhtiöiden osakkeenomistajat - olettaen, että näiden uutisten myötä kurssit nousevat. Yleensä niin käy, kun kerrotaan jotain karsittavan. Lehtien yhdistämisen ja uutistuotannon keskittämisen myötä häviäjiä ovat lukijat. Työpaikat vähenevät, ja siinä häviävät eniten työntekijät, jotka ovat omalla työpanoksellaan rakentaneet yritysten kasvua.

PS.  Kaukana on se aika, kun 80-luvulla Pohjalainen (silloinen Vaasa) ja Ilkka taistelivat levikkiosuuksista kahviastiastoin. Ilkka painatti valmiita postikortteja, joilla Vaasan tilaaja saattoi irtisanoa tilauksensa. Vaasa vastasi painattamalla peruutuksen peruutus -kortteja. Voittajia olivat ainakin kahviastiastojen valmistajat ja se painotalo, missä noita peruutuksen peruutus -kortteja itse olin tekemässä.

Kirjoittaja on Pron viestintäalojen sopimusalavastaava.